Det är de två fastighetsjättarna Lundbergs och Stadsrum som äger köpcentrumen på Drottninggatan. På Lundbergs konstaterar Christian Claesson, Regionchef Öst, att företaget jobbar med att anpassa sina varuhus Linden och Spiralen till framtidens trender.
– Vi befinner vi oss i en tid då handeln, och även samhället i stort, genomgår stora förändringar och ställer om och utvecklas till något nytt. Utifrån det är det en självklarhet för alla fastighetsägare att omvärldsbevaka och följa med i utvecklingen för att förändra sitt utbud och erbjudande, säger Christian Claesson.
Hur långt framåt tittar ni?
– Vi är en långsiktig aktör som har varit med och utvecklat Norrköping i över 75 år. Även om saker går fortare nu är långsiktigheten central i allt vi gör. Kortsiktiga lösningar är inte för oss.
Hur ser läget ut för Linden och Spiralen om fem–tio år?
– Vi ser att fysisk handel fortsatt kommer vara ett viktigt inslag i en citykärna. Men den kommer med all säkerhet förändras och se annorlunda ut, upplevelse och service blir viktigare och tar mer plats.
Kan varuhusen rivas för att hitta en bättre helhetslösning?
– Vi tror nog att de kommer stå kvar många år till, men att de kommer att utvecklas, förändras och anpassas efter morgondagens behov.
Vilka andra typer av hyresgäster kan det bli i framtidens varuhus?
– Citykärnan ska vara en livlig plats med ett naturligt flöde av människor där kontor, boende, vård, skolor ska blandas med handel, restauranger, kultur och upplevelser. Sedan ska det självklart paketeras in en attraktiv miljö i form av arkitektur och grönska. Dock får vi inte glömma att det alltid måste vara rent och tryggt för att någon form av plats ska upplevas attraktiv.
Jens Halvarsson är utvecklingschef på Stadsrum. Han menar att Domino galleria har goda förutsättningar för att anpassa sig till framtidens konsumtionsvanor.
– Jag tycker vi har Norrköpings absolut bästa läge, med ett bra flöde. Vi har absolut inga planer på att riva gallerian.
Enligt Jens Halvarsson så är ett köpcentrum som ligger i stadskärnan en naturlig mötesplats där handel blandas med service och kultur.
– Vi investerar i stadskärnor då det går att omdana eventuell handel som inte fungerar till mer serviceverksamhet, exempelvis vårdcentraler. Mötesplatsen kompletteras och i slutändan går ju allt ut på att få konsumenten att komma till platsen, säger Jens Halvarsson.