Som vi tidigare berättat blir antalet broar över Motala ström fler i takt med att Inre hamnen utvecklas till ett nytt bostadsområde. 45 miljoner satsas på en ny cykel- och gångbro, som ska invigas 2023. Hamnbron ska på lång sikt (efter 2035) ersättas med Jungfrubron, som utöver fordonstrafik även inkluderar spårväg.
En tredje bro blir den som ingår i Johannisborgsförbindelsen, den nya östra ringleden som ska flytta biltrafiken från Östra Promenaden och tung trafik mellan Händelö och Öhmansterminalen. Samhällsbyggnadskontoret har tittat på flera alternativ för den här bron. En högbro väljs bort bland annat för att den kommer att få mycket stor påverkan på landskapsbilden. En tunnel avfärdas på grund av att den blir för dyr.
Därmed återstår två varianter; en fast bro eller en öppningsbar bro. En fast bro kan enligt utredningen endast tillåta båttrafik med en högsta höjd på cirka 3,5–4 meter, vilket begränsar båttrafiken i Strömmen till små motorbåtar. Vinnaren blir då en öppningsbar bro där huvudalternativet är en holländsk klaffbro.
Enligt tjänsteskrivelsen finns det flera fördelar med en öppningsbar bro. Dels förstärker en sådan Inre hamnens attraktivitet, dels ger den en flexibilitet vid utvecklingen av området och dels framtidssäkrar den för båtliv i innerstaden.
Med en öppningsbar bro i Johannisborgsförbindelsen kan större fartyg och båtar anlöpa hamnen. Det öppnar exempelvis för en etablering av passagerarbåtstrafik och fritidsbåtar för övernattning.
Johan Smedner, enhetschef för infrastruktur vid Norrköpings kommun, utvecklar förslaget.
– Vi har gjort en jämförelseutredning och ser klara fördelar med en öppningsbar bro. Framförallt kommer den att bidra till ett mer levande vattenliv i Inre hamnen. Med en öppningsbar bro finns det i alla fall möjligheter till båttrafik i form av passagerarbåtar och både större och mindre fartyg. Den möjligheten finns ju inte vid en fast bro, säger han.
Totalt ska det bli 2,5 kilometer kaj- och vattenytor i Inre hamnen när allt står klart. Kommunen har stora förhoppningar om att det blir ett populärt besöksmål för turister.
Till nackdelarna hör att ett en öppningsbar bro blir dyrare än en fast bro. Byggandet av Johannisborgsförbindelsens bro finns med i investeringsbudgeten 2021. Men om det nu blir en öppningsbar bro kommer investeringsutgiften för brodelen att öka med drygt 100 miljoner kronor – från 199 miljoner kronor till 304 miljoner kronor.
– Det är ju en avvägning som politikerna får ta ställning till. Men vi menar att det är svårt att sätta något ekonomiskt värde på fördelarna med en öppningsbar bro. Den ger en helt annan möjlighet till ett levande vattenliv, säger Johan Smedner.
Beslut om brotyp för Johannisborgsförbindelsen planeras till kommunfullmäktiges sammanträde den 20 juni i år.
– Vi kan inte vänta längre med det här, nu måste det fattas ett beslut, säger Johan Smedner.
Det är framförallt aktuellt med broöppning under perioden maj–augusti. Enligt förslaget sker broöppning på planerade tider under båttrafikens högsäsong, men kan även ske anropsstyrt under långsäsong.
Broöppning kommer inte genomföras under bilisternas högtrafik. En broöppning uppskattas till cirka sex minuters stopp i biltrafiken, men redan tre minuter efter att broöppningen är avklarad så ska trafiken flyta på normalt igen.