Tillsammans med partikollegorna Teresa Carvalho, Johan Löfstrand, Johan Andersson och Eva Lindh har han skrivit en motion till riksdagen om att staten bör prioritera vissa hamnar och ta ett ökat ansvar för planering och utveckling av statliga investeringar runtom dessa hamnar.
Det är inte första gången de fem riksdagsledamöterna väcker frågan. Trots flera tidigare avslag ger de inte upp.
– I grund och botten handlar det om att vi vill att staten ska ha en tydligare hamnpolitik. Det förs en nationell politik vad gäller både utbyggnad av vägar och järnvägar, men inte vilka hamnar man tycker ska prioriteras i Sverige, säger Mattias Ottosson (S), riksdagsledamot från Norrköping.
Godstrafiken till sjöss och järnväg väntas öka, inte minst av klimatskäl. Satsningen på Kardonbanan i Norrköping ligger helt i linje med det.
– Det är riktigt bra att få den elektrifierade järnvägen, så att kedjan med miljövänliga transporter kan bli ännu längre. Godset kan åka tåg i stället för med lastbil.
Det som saknas nu, för att Norrköpings hamn ska kunna utvecklas ännu mer, är en bättre vägförbindelse mellan E4, E22 och hamnen.
– Det är en sådan satsning som staten skulle kunna prioritera.
Mattias Ottosson menar att det lätt blir fokus på Göteborgs hamn som är Sveriges största.
– Det är naturligt, men just nu sker det en liten förändring inom sjöfarten. Vi ser att framförallt mindre båtar från Europa går in till Östersjöhamnarna. På Sverigesidan berör det framförallt hamnarna i Norrköping och Gävle, men det berör även hamnar i Finland, Baltikum och Ryssland.
Men konkurrensen mellan hamnarna är hård. Stockholms hamnar har byggt den helt nya hamnen Norvik mellan Stockholm och Nynäshamn. I maj invigdes Norviks roro- och containerhamn med en betydligt kortare inseglingsränna än till exempel Norrköping.
– När det gäller att försörja landets mest tätbefolkade region – Mälardalen – kanske Gävle och Norrköping är lämpligast eftersom de har det kortaste avståndet, säger Mattias Ottosson.
Är det inte mer strategiskt för staten att prioritera Norviks hamn?
– Det är lite det vi är ute efter. Att staten pekar ut ett antal hamnar och satsar där. Jag tror att det blir billigare för alla. Det finns ett antal noder där europavägar, stambanor och hamnar finns. Då tycker jag att man ska försöka hitta de mest effektiva och miljömässigt klimatsmarta lösningarna.