"Företagen ska vara engagerade"

– Vi vill att så många som möjligt ska handla lokalt. Det gäller både företag som privatpersoner, säger Ann-Louise Kroon, ordförande i Stadskärneföreningen.

Marknadsföring. Stadskärneföreningen markandsför företagen i Söderköping. Men medlemmar finns även bland företagarna på landsbygden.

Marknadsföring. Stadskärneföreningen markandsför företagen i Söderköping. Men medlemmar finns även bland företagarna på landsbygden.

Foto: Michael Bercu

Norrköping2015-10-13 16:50

Hon jobbar tillsammans med andra företagare i Söderköping för att marknadsföra näringslivet i och utanför kommunen. Det har de gjort i runt 15 år, och genom olika hjälpmedel.

– Vi har sen några år tillbaka Söderköpingsmyntet. Det är vårt sätt att hålla kvar vid stadens medeltida arv. Myntet kan bara användas som betalningsmedel i våra medlemmars butiker. Det brukar vara populärt att köpa som present och lockar folk att köpa saker lokalt, säger Ann-Louise Kroon.

Sen använder de sig av mer nutida tekniker som en mobilapp där det går att se vilka butiker där man kan betala med myntet.

Namnet föreningen Stadskärnan kan förknippas med bebyggelse och centralorten, men det är enligt Ann-Louise Kroon missvisande.

– Alla företagare, även de som verkar ute i kommunen kan bli medlemmar. Vi vill att många företag ska vara engagerade i marknadsföringen av näringslivet och kommunen, säger hon.

Söderköpings kommun vill inte låta större kända affärskedjor etablera sig på orten. Något som företagarföreningen tycker är bra.

– Det har gjorts olika utredningar som visar att varken handel eller butiker tjänar på att ha stora externa kedjor i Söderköping. Sen skulle det inte heller fungera så bra logistiskt då det är svårt med lämpliga lokaler, berättar Ann-Louise Kroon.

Föreningen har under åren växt och har idag runt 80 medlemsföretag. Ann-Louise Kroon anser att engagemanget har blivit bättre med tiden, men det finns en del att önska.

– Jag tycker att fler företagare måste våga hänga med när det händer saker. Det har varit ljummet intresse och företag har varit rädda att hoppa på aktiviteter som anordnats, säger hon.

För att minska tveksamheterna att delta i arrangemang som kostar pengar så anordnas utbildningar för medlemmarna. Främst handlar det om marknadsföring, men även digitala och sociala medier samt inspirerande föreläsningar.

– Vi hoppas att det ska öka drivet hos företagen. Så att vi gemensamt kan skapa bra ett bra handelsklimat, säger Ann-Louise Kroon.

Även om föreningen är inriktad mot näringslivet. Så finns det även en tanke om att ta hand om stadskärnan i Söderköping.

– Vi verkar i en unik miljö. Men vi måste fylla de områdena med något för att det ska vara intressant att komma hit och handla. Då måste företagen vara med, avslutar Ann-Louise Kroon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om