Det rådde en hätsk stämning utanför kommunhuset och vård- och omsorgskontoret den 5 september förra året. Ett 20-tal anställda från det privata hemtjänstbolaget Axiva protesterade högljutt mot kommunens beslut att säga upp avtalet med företaget.
"Vi vill ha Axiva kvar!", var budskapet.
Anledningen till att Norrköpings kommun bröt avtalet var att man ansåg att det fanns allvarliga brister i den hemtjänst som företaget levererade till drygt 130 vårdtagare inom kommunen.
– Det känns för jäkligt. Alla ska känna sig trygga med att få god vård och omsorg. Det är det som är det viktigaste för oss. Det är sorgligt, men det känns bra att vi har sett det här och att vi har tagit beslutet om att bryta med företaget, sa Patrik Palm (M), ordförande i vård- och omsorgsnämnden, i samband med beskedet.
Situationen förvärrades dagen efter – den 6 september. Enligt kommunen blev hemtjänsttagare hos Axiva utan besök samma dag som anställda protesterade utanför kommunhusen. Därmed bröts avtalet omedelbart – enligt det första beslutet skulle avtalet gälla fram till och med den 18 september.
Beslutet att omedelbart bryta avtalet resulterade i ett intensivt arbete med att se till att alla berörda hemtjänsttagare fick den vård de behövde och hade rätt till. De hemtjänsttagare som nu stod utan leverantör fick hjälp av kommunen med att välja en ny utförare.
Med ett uppsagt avtal – och tappet av en stor inkomstkälla – var det uppenbart att företaget skulle få det tufft ekonomiskt. Nu kan vi konstatera att det var ett omöjligt uppdrag. Den 27 december försattes Axiva Hemtjänst AB i konkurs.
– Tyvärr har bolaget försatts i konkurs. Och det är en situation som är oerhört tung för oss alla. Uppsägningen av avtalet från kommunen spelade en betydande roll och vi är oerhört ledsna över att det har lett till detta beslut, säger Nahren Chanko Hjelm, verksamhetschef för Axiva i Norrköping.
Företaget anser att det inte fanns skäl till att kommunen skulle säga upp avtalet.
– Vi har alltid haft ambitionen att erbjuda den bästa möjliga omsorgen och detta har varit ett hjärtskärande beslut, säger Nahren Chanko Hjelm.
Axiva har varit aktivt sedan 2017 och enligt handlingar från kreditupplysningssajten Kreditrapporten omfattas 95 anställda av konkursen.