I början av 2000-talet var Norrköping länets dominerande reguljära flygplats med 120 000 passagerare.
2006 fick kommunen ta över den fullt utrustade flygplatsen för en krona från staten.
Trots de goda förutsättningarna har flygplatsen inte en enda reguljär linje i dag.
Linköping som före 2000-talet hade en liten reguljär flygverksamhet har i dag gjort stora investeringar i samarbete med SAAB och byggt upp en flygplats som har en flyglinje med KLM till jätteflygplatsen Schiphol Amsterdam och en med SAS till Köpenhamn och räknar i år med att ha 166 000 passagerare på flygplatsen.
Det betyder att Norrköpings kommun har misslyckats med sin egen målsättning för flygplatsen. I kommunens ägardirektiv står att flygplatsens främsta uppgift är att se till att Norrköping har reguljära flyglinjer ut i världen för att främja kommunens utveckling och tillväxt.
" Reguljära flyglinjer mot några internationella knutpunkter skall vara huvudinriktningen och bolaget skall medverka till att nya linjer öppnas ", står det i ägardirektivet.
När flygplatsen debatterades vid kommunfullmäktiges senaste sammanträde hävdade kommunalrådet Reidar Svedahl som har ansvaret för näringslivsfrågor, att den chartertrafik som finns på flygplatsen är viktig, oppositionsledaren Sofia Jarl, M, sa att om inte flygplatsen bär sina egna kostnader så bör man ifrågasätta dess existens.
Göran Färm, S, flygplatsens nye ordförande poängterade att Norrköping måste vara medvetna om att Bromma kommer att stängas och att det i sin tur kommer att påverka situationen för Norrköpings Flygplats.
Inte ett ord om att flygplatsen skulle vara en strategisk resurs för Norrköpings kommun, inte ett ord om de forskningsresultat, som säger att efter ett universitet, är en flygplats den viktigaste tillväxtmotorn för en stad.
Det var den viktigaste slutsatsen i den så kallade Transekutredningen som gjordes på kommunens uppdrag omkring 2007. Där tas ett exempel från USA upp. Det är bara fyra mil mellan Atlanta och dess systerstad Birmingham i USA. Atlanta fick en flygplats och från att ha varit jämnstora när flygplatsen kom till, så är nu Atlanta upp mot 10 gånger större. I Transekutredningen slås fast att efter högre utbildning, så är ett fungerande flyg avgörande för ekonomisk tillväxt och en fungerande arbetsmarknad.
Redan 2002 gjorde konsultföretaget Travelloution en utredning på uppdrag av Östsam. I den visades tydligt att en minskning av resenärerna på en flygplats, leder till att destinationer dras in, vilket i sin tur leder till minskat passagerarunderlag. Utan en ordentlig satsning går det inte att vända trenden. Med mer flyg kommer däremot både fler flygpassagerare och fler linjer, vilket Linköping är ett bra exempel på.
2012 genomfördes en fraktutredning av en grupp välrenommerade konsulter. Utredningen slog entydigt fast att Norrköping har goda förutsättningar för fraktflyg och den visade också på hur stor den branschen är och hur den växer.
Men medan universitetet alltid har varit en utpekad strategisk resurs för Norrköpings kommun, har flygplatsen och flyget aldrig blivit det i praktiken. Under en lång följd av år var Rita Eklund, tidigare socialkommunalråd, flygplatsens ordförande. Under de åren har inget åstadkommits för att uppfylla kommunens främsta målsättning med flyget - reguljära flyglinjer ut i Europa för jobbens och tillväxtens skull.
Transekutredningen slog fast att goda flygförbindelser i Norrköping skulle betyda 190 miljoner kronor i ökade skatteinkomster varje år för kommunen. Nu höjs kommunalskatten med 0,50 kronor och det räknar kommunen med att få in 130 miljoner kronor extra till kommunkassan.
Kanske trodde Norrköpings kommun inte på uppgifterna i utredningarna. Däremot verkar det som om det finns väldigt många kommuner i den närmaste delen av Sverige, som gör det.
Karlstad och Jönköping har startat en flyglinje tillsammans med näringslivet och offentliga aktörer. Linjen går till Frankfurt. Örebro har startat en flyglinje till Köpenhamn, Nyköping har sammanlagt lagt ner åtminstone 100 miljoner kronor på att Ryan Air skall flyga från stan. Kalmar har startat en flyglinje till Berlin och Växjö har flyg till Stockholm.
I Norrköping talar kommunen och flygplatsledningen om att företag runt flygplatsen och själva flygplatsen ger ett hundratal arbetstillfällen, att charter och taxiflyg utvecklas och att det faktiskt flyger fler människor från och till Norrköping Airport än det någonsin gjort tidigare.
Men när det gäller flygplatsens främsta uppgift, att se till att Norrköping har reguljära flyglinjer ut i världen för att främja kommunens ekonomiska utveckling, är Norrköping sämst bland de viktigaste konkurrenterna om framtidens företag.