I mitten av juli bytte Hyresbostäder termostater vid elementen i samtliga lägenheter på Bergslagsgatan 20 i Norrköping. Familjen Löwendahl var vid tidpunkten iväg på en kortare semester och det var när de kom hem som de upptäckte läckaget. Troligtvis var det i samband med ventilbytet som läckan uppstod och vattenskadan var så pass stor att golvet fick rivas bort.
– Jag hann precis se att det blev klara med jobbet och sen åkte vi iväg en vecka. När vi kom hem märkte vi att en matta på golvet var våt och kunde sedan upptäcka att det var betydligt mer än så. Under mattan var det blått mögel, berättar Gustav Löwendahl.
Familjen ringde till Hyresbostäder som kom direkt till lägenheten och tömde elementet. Kort efter det lagade man termostaten och mätte fuktskadan.
– De insåg direkt att man var tvungen att riva upp hela golvet, berättar Spandana Löwendahl.
I början av augusti påbörjades arbetet och familjen fick då börja använda vardagsrummet som sovrum.
– De plockade bort golvmattan och la ut en värmematta i några dagar. Sedan dess har vi inte hört av dem. Vi har försökt att kontakta dem flera gånger men vi får ingen återkoppling, utan de säger bara att det är ett pågående arbete. Att det kan ta lite tid förstår vi, men det ska inte ta över tre månader. Det är orimligt, säger Spandana Löwendahl.
I vardagsrummet har familjen fått ställa in en stor dubbelsäng, en våningssäng och sedan skärmat av en liten del för att kunna använda som fritidsyta.
– Vi har fått anpassa oss så gott vi kan. I början var det lite mysigt, men det är för lång tid. Vi kan inte bjuda hem någon, barnen kan inte ta med kompisar hem och snart är det dessutom jul. Det är så tråkigt och vi börjar bli deppiga, säger Spandana Löwendahl.
– Förut kunde vi vara ute mycket, men nu börjar det bli för kallt för det, fyller Gustav Löwendahl, på med.
Vi får kontakt med Lars Löfgren, marknadschef på Hyresbostäder, som ska sätta sig in i ärendet och återkomma med svar under dagen. Innan dess ringer Spandana Löwendahl och är överlycklig.
– De ska fixa det nu och vi kommer att kunna få en fin jul här hemma, berättar hon.
Lars Löfgren återkommer under eftermiddagen som lovat för att berätta varför inget har hänt i arbetet.
– Det är tyvärr inget som har hänt och det är problemet. Det är bara att vackert erkänna att det här är ett ärende som har trillat mellan stolarna här hos oss och så ska det såklart inte vara. Jag kan verkligen bara beklaga att det blivit så här, säger han.
– Det här en fantastisk hyresgäst som har varit väldigt tålmodig, mer än jag tror att jag själv skulle varit. Vi hade nog behövt en snabbare påminnelse måste jag erkänna.
Familjen har berättat att de faktiskt tagit kontakt med er vid flertalet tillfällen, utan någon respons?
– Jag kan inte svara på varför det blivit så. Det har nog lyssnats, men sen ska det skickas vidare. Vi har en process hur vi hanterar skador, och den brukar fungera väldigt bra, men just i det här fallet gjorde det inte det. Jag vill inte peka på någon och det handlar inte om att hitta en syndabock. Vi har helt enkelt inte funkat som kollektiv och det är bara att beklaga, det är jättetråkigt.
Enligt Lars Löfgren kommer familjen inom närtid få problemet fixat och definitivt innan jul. De kommer även att få ekonomisk kompensation i efterhand för de 13,5 av 86 kvm som de inte kunnat nyttja, allt enligt lagen.