Vi har tidigare berättat om familjen i Smedby som flyttade in i sitt nyköpta radhus och fick en fuktskada på köpet. De förra ägarna hade renoverat ett badrum, enligt konstens alla regler med godkända hantverkare. Men efter ett tag upptäcktes att vatten trängt ut i bottenplattan. Sprickor i fogen och en bom i en klinkerplatta, skvallrade om fukt.
Det blev en besvärlig historia att reda ut vad som orsakade läckan och vem som hade gjort fel. Hantverkarna som renoverat badrummet kom från två olika firmor och skyllde på varandra.
I höstas hölls så ett avgörande stormöte i familjens källare.
– Det var massa folk här. Hantverkarna, försäkringsbolaget, skadereglerare och jurister skulle komma fram till vad som orsakat vattenläckan. Då fastställdes att det var förhöjningsringarna i duschen som läckt och att hantverkarna som monterat dem orsakat skadan, säger Nicklas Timholt.
Nästa fråga var vem av hantverkarna som monterat de felaktiga förhöjningsringarna. En av firmorna tog på sig ansvaret för att ha monterat den första förhöjningsringen men nekade till att ha satt dit de övre. Det är de övre förhöjningsringarna som inte "hakar i varandra" som de ska. Det gör att vatten kan tränga ut genom glipor i konstruktionen.
– Hantverkarna kom inte ihåg vem som satt dit de övre förhöjningsringarna. Då beslutade försäkringsbolagets jurist att man ska gå på hårdfakta, vilket i det här fallet betydde vem som hade fakturerat för arbetet. Ett par veckor senare kom beslutet som slog fast vem av hantverkarna som bar ansvaret.
Då firade ni?
– Ja, herregud. Det har varit kämpigt att inte känna sig trodd, säger Nicklas.
– Flera gånger var vi på väg att ge upp och ta ett lån, för att man känner sig så maktlös. Vi till och med funderade på att flytta härifrån, säger Linda.
När vi ses har de ett nyrenoverat badrum i källaren, fuktskadan är borta. En annan firma har renoverat och fakturan på runt 300 000 kronor betalas av försäkringsbolaget till den hantverkare som är skyldig till skadan.
Vad har ni lärt er?
– När man renoverar ska man alltid anlita en entreprenör som ansvarar för hela renoveringen, så företagen inte kan skylla på varandra. Sen ska man inte ge upp, orka kämpa, säger Nicklas och Linda flikar in:
– Om hantverkaren hade stått för sitt misstag och faktiskt bett om ursäkt hade det aldrig behövt bli en så här påfrestande och utdragen process.