Mycket att fixa med för strandsatta resenärer

När familjen Brolinson skulle ta färjan hem från Gotland på lördagen, fick de ett mail om att färjan var inställd. Nu får de vänta flera dagar på att lämna ön.

Henrik och Kristin Brolinson från Norrköping är fast på Gotland med döttrarna efter att färjan de skulle åka hem med fått tekniskt fel.

Henrik och Kristin Brolinson från Norrköping är fast på Gotland med döttrarna efter att färjan de skulle åka hem med fått tekniskt fel.

Foto: Privat

Norrköping2023-08-13 20:43

Sedan i fredags har alla avgångar med Gotlandsfärjan M/S Drotten ställts in på grund av ett tekniskt fel. Det är en av tre färjor som trafikerar sträckorna Visby–Nynäshamn och Visby–Oskarshamn. Tusentals resenärer har bokats om, och initialt var tanken att ta färjan i drift på tisdag igen. På söndagskvällen meddelade Destination Gotland att det dock dröjer till den 20 augusti innan färjan kan vara tillbaka i trafik igen.

– Nästintill alla varv är för tillfället fullbelagda och därför har det dröjt med att kunna möjliggöra reparation av drivlinan. Fartyget behöver torrläggas för att vi ska kunna undersöka propellern och det är därför svårt att i dagsläget veta exakt hur lång tid som reparationen kommer att ta, säger Marcus Risberg, vd för Destination Gotland, i ett pressmeddelande.

undefined
Marcus Risberg ,vd Destination Gotland, säger att alla varv nästintill är fullbelagda och att man inte vet hur lång tid reparationen därför kommer att ta.

Några av alla de som därmed är fast på Gotland är familjen Brolinson från Norrköping. Henrik, pappa i familjen, berättar att de fick reda på att färjan var tagen ur drift när de kom till Visby på lördagen för att åka hem.

– Vi åkte till Gotland i tisdags och har varit i Ljugarn sedan dess. Vi hade tänkt ha en dag i Visby innan vi åkte hem, men då fick vi ett mail om att färjan var inställd, berättar han.

Efter fem timmar på färjeterminalen var det bara försöka hitta ett hotell att ta in på. 

– Vi får uppleva Visby lite extra, men det är svårt att ställa om planerna. De säger att de ska ersätta alla extra utlägg, men man vet aldrig hur det blir med ersättningar och så vidare. Man ska ligga ute med hotellpengar och busspengar så att familjen kommer hem innan skolan börjar. Man får även betala ombokningsavgift på 750 kronor, inte världens bästa reklam för Destination Gotland, säger Henrik.

Han berättar att döttrarna känt viss oro att inte hinna hem till skolstarten på onsdag. Nu är det dock klart att döttrarna och mamma Kristin kommer med en färja på måndagen. Sedan tar de bussen hem till Norrköping. Henrik blir kvar till onsdag, eftersom de har bilen med sig.

– Det är det som trasslar till det. Jag får vara kvar ett par dagar till, säger han.

undefined
Henrik och Kristin Brolinson från Norrköping är fast på Gotland med döttrarna efter att färjan de skulle åka hem med fått tekniskt fel.

Själv skulle han ha börjat jobba på måndagen. Kristin är egenföretagare och har fått omboka jobb. 

– Dessutom har vi fått ställa in sjukhusbesök, barnen skulle träffa sina kompisar innan skolan började och så har jag ett spinningpass på tisdag morgon som jag fått ställa in, säger Henrik som är instruktör på Friskis och Svettis i Norrköping.

– Så det blir lite extraarbete att fixa med. Det kan låta jätteskönt med en extradag på Gotland, men det är svårt att ställa om. 

Henrik Brolinson är dock glad över att Destination Gotland valde att ta färjan ur drift.

– Det är bra att de gjorde det, om det är något fel på den. Det var den vi åkte hit med i tisdags, och då var det inga problem, mer än att det var riktigt hög sjögång, säger han.

Enligt SVT Nyheter Öst har Destination Gotland tidigare uppgett att cirka 15 000 resenärer påverkats efter att färjan tagits ur drift. Hur många som påverkas när fler turer ställs in är oklart.

– Jag har inte varit med om så här stora trafikstörningar på tio år. Vi beklagar verkligen det som har skett, säger Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland, till SVT Nyheter Öst.

Karta: Visby
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!