Experten: "All handel kommer inte att dö"

Om tio år kommer vi fortfarande att ha fysiska butiker på Drottninggatan – men vi kommer att ha ett annat utbud. Det spår analytikerna inom handeln.

Per Andersson tror på ett annat butiksutbud på Drottninggatan om tio år.

Per Andersson tror på ett annat butiksutbud på Drottninggatan om tio år.

Foto: Eva Jensen, HUI Research

Norrköping2020-12-03 20:00

I 50 år har bolaget HUI Research AB, som ägs av branschorganisationen Svensk Handel, undersökt, mätt och analyserat den svenska handeln. Bolaget ägnar sig åt analys och rådgivning och till sin hjälp har man ekonomer, ingenjörer, statistiker, antropologer och statsvetare.

undefined
Per Andersson tror på ett annat butiksutbud på Drottninggatan om tio år.

Per Andersson är senior detaljhandelsanalytiker på HUI. Han har fokus på etableringsstrategier, butiksnätsplanering och stadsutveckling. Med delar av familjen boende i Norrköping har han en bra bild av hur handeln ser ut här.

– I likhet med många andra kommuner har Norrköping en situation där externhandeln, främst Ingelsta, har större marknadsdelar än handeln i stadskärnan, säger han.

Går man på Drottninggatan i dag slås man av att det blir allt fler tomma butiksytor. Hur ser gatan ut om tio år?

– Vår slutsats är inte att all handel kommer att dö. Självklart kommer det att finnas fysisk handel på Drottninggatan om tio år. Men handeln kommer att se lite annorlunda ut.

Hur tror ni handeln kommer att se ut?

– Norrköping har ju redan de stora aktörerna på plats, exempelvis H&M, och de kommer att finnas kvar. De stora aktörerna kommer att bli större och starkare, medan de mindre aktörerna kommer att få det jobbigt. Det här innebär att vi inte kommer att få lika stor variation i utbudet.

För att finnas kvar och driva handel i framtiden krävs det att butikerna anpassar sig till kundernas konsumentvanor.

– Att leva utan e-handel kommer inte vara möjligt på lång sikt. Det måste finnas ett starkt samband mellan den fysiska handeln och e-handeln. Vi pratar mycket om "omnikanal" i framtidens handel.

Omnikanal handlar om att sätta kunden i fokus. I takt med att e-handeln växer i omfattning ökar kundernas förväntningar på att få samma service, information och pris, oavsett om de besöker en fysisk butik eller handlar online. Förväntningarna ökar också på att få samma slags känsla och intryck av företaget, oavsett kanal.

Enligt Per Andersson har coronapandemin förstärkt de problem som finns med den fysiska handeln i centrala Norrköping. Coronakrisen har kluvit detaljhandeln.

– Beklädnadshandeln är den bransch som haft den tuffaste tillvaron under pandemin. De har tappat den högsta andelen kunder till nätet. Tittar man på hur det ser ut i Norrköping så är ju klädbutiker de absolut mest förekommande handelaktörerna i stadskärnan.

– Det finns andra exempel på branscher som har det jobbigt, exempelvis ur- och guldhandeln. Då de här butikerna ligger i stadskärnorna resulterar det i en exponering av de dåliga branscherna.

För att det ska kunna finnas en blomstrande handel på Drottninggatan i framtiden behövs det enligt HUI draghjälp från andra verksamheter.

– Extra allvarligt blir det om restauranger och kaféer får slå igen. Besöksnäringen har det absolut jobbigast just nu.

Det finns dock faktorer som talar för Norrköping när det gäller framtidens handel.

– Här finns det en ganska bra fördelning mellan bostäder och verksamheter. Det bor många i stadskärnan, det blir ett mer naturligt flöde mellan hem och arbetsplatsen.

– Invånarna i Norrköping använder staden på ett annat sätt än exempelvis i Stockholm och Göteborg. Där går man inte till och från sina kontor, vilket gör att verksamheten i närheten dör.

Så för den som vill se fortsatt handel på Drottninggatan om tio år finns det trots allt hopp?

– Absolut. Jag tror på Norrköping, säger Per Andersson.

Utser årets julklapp

HUI Research, tidigare Handelns Utredningsinstitut, är företag ägt av branschorganisationen Svensk Handel.

Företaget bedriver forskning, utredning och analys om handeln och turismen. Det är HUI Research som utser årets julklapp.

HUI Research är till största delen ett konsultföretag, men bedriver även forskning. Konsultverksamheten är inriktad på marknads- och kundanalyser på olika nivåer.

Forskningen fokuserar på strukturomvandling och vad som kännetecknar framtidens kunder.

Karta: Drottninggatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!