Totalt sju privata vĂ„rdcentraler finns i den östra lĂ€nsdelen â och flest Ă€renden som kom in till PatientnĂ€mnden om primĂ€rvĂ„rden handlade om dessa. Av totalt 636 klagomĂ„l pĂ„ hela lĂ€nets primĂ€rvĂ„rd gĂ€llde 16,8 procent vĂ„rd i Helsas regi.
Vi fÄr enbart mejlsvar frÄn Conny Mathiesen, regionsansvarig pÄ Kry, som i somras gick samman med Helsa.
â Vi tar varje klagomĂ„l pĂ„ största allvar. Det Ă€r basen i att bedriva och utveckla god vĂ„rd, skriver han.
Helsa Ă€r den största privata aktören i trakten och driver fem vĂ„rdcentraler i Norrköping: Kneippen, Skarptorp, Spiran, Vilbergen och Ăstertull.
Totalt fick Helsa 110 klagomĂ„l under perioden. Allra störst var missnöjet med vĂ„rdcentralen Spiran. Patienterna har framför allt klagat pĂ„ vĂ„rden och behandlingen som de har fĂ„tt â eller ibland inte fĂ„tt.
Med anledning av rapporten har vÄrdföretaget startat ett arbete med att analysera orsakerna och förbÀttra vÄrden.
â Vi har i arbetet sett att en relativt stor andel av klagomĂ„len har haft kopplingar till att en av Helsas vĂ„rdcentraler införde ett nytt arbetssĂ€tt som tyvĂ€rr inte givit de fördelar vi hade hoppats pĂ„, skriver Conny Mathiesen.
â Vi har lyssnat pĂ„ vĂ„ra patienter, jobbat aktivt med varje klagomĂ„l, haft dialog med patientnĂ€mnden och anpassat vĂ„ra arbetssĂ€tt. Vi kan se att arbetet har gett resultat och under 2020 har klagomĂ„len minskat. Vi fortsĂ€tter att jobba aktivt varje dag för att bedriva god och patientsĂ€kervĂ„rd dĂ€r patienterna upplever sig bra bemötta.