Efter rapporten: SÄ ska Helsa fÄ nöjdare patienter

Helsa har startat ett arbete med att analysera orsakerna till klagomĂ„len och förbĂ€ttra vĂ„rden – sĂ„ att man ska fĂ„ nöjdare patienter.

PatientnÀmndens rapport visar att vÄrdcentralerna i den östra lÀnsdelen har fÄtt flest klagomÄl. Totalt 16,8 procent av samtliga 636 Àrenden i regionen gÀllde primÀrvÄrd i Helsas regi.

PatientnÀmndens rapport visar att vÄrdcentralerna i den östra lÀnsdelen har fÄtt flest klagomÄl. Totalt 16,8 procent av samtliga 636 Àrenden i regionen gÀllde primÀrvÄrd i Helsas regi.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2020-12-07 07:05

Totalt sju privata vĂ„rdcentraler finns i den östra lĂ€nsdelen – och flest Ă€renden som kom in till PatientnĂ€mnden om primĂ€rvĂ„rden handlade om dessa. Av totalt 636 klagomĂ„l pĂ„ hela lĂ€nets primĂ€rvĂ„rd gĂ€llde 16,8 procent vĂ„rd i Helsas regi.

Vi fÄr enbart mejlsvar frÄn Conny Mathiesen, regionsansvarig pÄ Kry, som i somras gick samman med Helsa.

– Vi tar varje klagomĂ„l pĂ„ största allvar. Det Ă€r basen i att bedriva och utveckla god vĂ„rd, skriver han.

Helsa Ă€r den största privata aktören i trakten och driver fem vĂ„rdcentraler i Norrköping: Kneippen, Skarptorp, Spiran, Vilbergen och Östertull.

Totalt fick Helsa 110 klagomĂ„l under perioden. Allra störst var missnöjet med vĂ„rdcentralen Spiran. Patienterna har framför allt klagat pĂ„ vĂ„rden och behandlingen som de har fĂ„tt – eller ibland inte fĂ„tt.

Med anledning av rapporten har vÄrdföretaget startat ett arbete med att analysera orsakerna och förbÀttra vÄrden.

– Vi har i arbetet sett att en relativt stor andel av klagomĂ„len har haft kopplingar till att en av Helsas vĂ„rdcentraler införde ett nytt arbetssĂ€tt som tyvĂ€rr inte givit de fördelar vi hade hoppats pĂ„, skriver Conny Mathiesen.

– Vi har lyssnat pĂ„ vĂ„ra patienter, jobbat aktivt med varje klagomĂ„l, haft dialog med patientnĂ€mnden och anpassat vĂ„ra arbetssĂ€tt. Vi kan se att arbetet har gett resultat och under 2020 har klagomĂ„len minskat. Vi fortsĂ€tter att jobba aktivt varje dag för att bedriva god och patientsĂ€kervĂ„rd dĂ€r patienterna upplever sig bra bemötta.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!