Efter rapporten: Så ska Helsa få nöjdare patienter

Helsa har startat ett arbete med att analysera orsakerna till klagomålen och förbättra vården – så att man ska få nöjdare patienter.

Patientnämndens rapport visar att vårdcentralerna i den östra länsdelen har fått flest klagomål. Totalt 16,8 procent av samtliga 636 ärenden i regionen gällde primärvård i Helsas regi.

Patientnämndens rapport visar att vårdcentralerna i den östra länsdelen har fått flest klagomål. Totalt 16,8 procent av samtliga 636 ärenden i regionen gällde primärvård i Helsas regi.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2020-12-07 07:05

Totalt sju privata vårdcentraler finns i den östra länsdelen – och flest ärenden som kom in till Patientnämnden om primärvården handlade om dessa. Av totalt 636 klagomål på hela länets primärvård gällde 16,8 procent vård i Helsas regi.

Vi får enbart mejlsvar från Conny Mathiesen, regionsansvarig på Kry, som i somras gick samman med Helsa.

– Vi tar varje klagomål på största allvar. Det är basen i att bedriva och utveckla god vård, skriver han.

Helsa är den största privata aktören i trakten och driver fem vårdcentraler i Norrköping: Kneippen, Skarptorp, Spiran, Vilbergen och Östertull.

Totalt fick Helsa 110 klagomål under perioden. Allra störst var missnöjet med vårdcentralen Spiran. Patienterna har framför allt klagat på vården och behandlingen som de har fått – eller ibland inte fått.

Med anledning av rapporten har vårdföretaget startat ett arbete med att analysera orsakerna och förbättra vården.

– Vi har i arbetet sett att en relativt stor andel av klagomålen har haft kopplingar till att en av Helsas vårdcentraler införde ett nytt arbetssätt som tyvärr inte givit de fördelar vi hade hoppats på, skriver Conny Mathiesen.

– Vi har lyssnat på våra patienter, jobbat aktivt med varje klagomål, haft dialog med patientnämnden och anpassat våra arbetssätt. Vi kan se att arbetet har gett resultat och under 2020 har klagomålen minskat. Vi fortsätter att jobba aktivt varje dag för att bedriva god och patientsäkervård där patienterna upplever sig bra bemötta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!