Norrköpings hamn är en av de bästa i branschen. Åtminstone om ett av världens största containerrederier, MSC (Mediterranean Shipping Company), får säga sitt.
– Det finns nog ingen annan hamn vi har ett så gott samarbete och bra relationer med. Det gäller både i jämförelse med svenska och internationella hamnar. Här är de framför allt väldigt kundorienterade. Det gillar vi, sa det mäktiga italienska rederiets svenska vd, Maria Sturgis.
Hon, liksom andra av hamnens samarbetspartners, var på plats när Norrköpings hamn formellt invigde anläggningens 265 meter långa nya kaj. En utveckling av hamnen som medger ännu tätare flöden av fartyg vid kaj i framtiden. Hamnens servicegrad ökar med den nya investeringen på 1,3 miljarder kronor.
Redan i juni skrev vi om när det första fartyget anlöpte hamn vid den nya kajen. Sedan dess har den varit i bruk, även om det var först nu som den officiellt invigdes. Samtidigt var det "business as usual" en bit bort från invigningsceremonin när tyska containerfartyget Vera Rambow från Hamburg lossade och lastade. En påminnelse om den ständiga verksamhet som kännetecknar Norrköping och andra hamnar med internationell linjesjöfart.
Henrik Åkerström, vd för Norrköpings hamn, talade om hamnen som en hållbar mötesplats för gods och människor i sitt invigningstal.
– Hamnen har egentligen inget eget berättigande. Den är till för våra kunder. Nu får vi en modernare, mer hållbar och konkurrenskraftigare hamn. Men vad vi själva tycker om utbyggnaden och utvecklingen är egentligen ointressant. Det viktiga är vad kunderna anser, sa han.
Maria Sturgis var inte sen att plocka upp tråden.
– Det här är en fantastisk investering. Den gör till exempel att vårt rederi slipper onödig väntan på grund av platsbrist vid kajen. Det gäller att trafiken ständigt är igång. Vi kommer från Antwerpen en gång i veckan, lossar och lastar här innan vi går mot nya mål. Det ska gå undan. Vi har tider att passa, sa hon.
Det finns chans att ni fortsätter att trafikera Norrköping med andra ord?
– Haha...ja, det gör det. Trafiken har varit igång i åtminstone 20 år. Det finns ingen anledning att ändra på det. Allra minst nu.
Invigningen fortsatte med en "logistiksafari" där hamnens samarbetspartnerns i närområdet – de stora lagren på Händelö – besöktes. Logiskt med tanke på att det är samarbetet som gör Norrköping till det logistikcentrum som eftersträvas.