Efter kritiken om Esmeralda – nu slår socialen tillbaka

Socialkontoret i Norrköping hamnade i skottgluggen för sin hantering av Esmeraldafallet. Nu berättar anställda om vilka utmaningar de ställs inför i sitt arbete.

Marie Björklund och Helena Borin på socialkontoret i Norrköping berättar nu om utmaningarna som finns i deras yrkesutövande.

Marie Björklund och Helena Borin på socialkontoret i Norrköping berättar nu om utmaningarna som finns i deras yrkesutövande.

Foto: Eva Jensen

Norrköping2020-10-29 06:00

Det har gått exakt två veckor sedan den där presskonferensen i Stockholm när Ivo (Inspektionen för vård och omsorg) presenterade sin granskning av kommunens hanterande av Esmeralda – den treåriga flickan som avled i januari i år.

Kritiken var inte nådig. Ivo:s generaldirektör Sofia Wallström förklarade att Norrköpings kommun gjort "en lång rad mycket allvarliga fel". Vidare konstaterade hon att "brister i kommunens uppdrag har gjort att litet barn har mist sitt liv". 

Anställda vid socialkontoret i Norrköping har nu i sin tur riktat kritik mot Ivo i ett öppet brev till socialministern Lena Hallengren.

undefined
Anställda på socialkontoret i Norrköping har nu skickat ett brev till socialministern Lena Hallengren där man är kritiska till hur Ivo:s granskning har gått till.

Mot den bakgrunden är första frågan given när jag kliver in lokalerna på Vikboplan:

Hur mår ni efter den hårda kritiken?

– Generellt sett skulle jag säga att vi ändå mår bra. Men självklart har vi påverkats av Ivo-granskningen, men framförallt av Esmeraldas fruktansvärda dödsfall, säger Helena Borin.

Efter vår rapportering har flera hört av sig till oss och tyckt att anställda på socialkontoret fått oförtjänt mycket kritik jämfört med Kammarrätten. Läsare vill att socialkontoret ska få komma till tals. Där är vi nu. Enhetschefen Helena Borin och förste socialsekreterare Marie Björklund får berätta om hur arbetet går till på socialkontoret.

Vilka skulle ni säga är de största utmaningarna?

– En stor utmaning är att vi i vårt uppdrag ska ge både skydd åt barnen och stöd till föräldrar. Det kan vara svårt för föräldrar att våga ta emot stöd. Att vara ifrågasatt som förälder är inte kul, det tror jag alla som har barn kan instämma i, säger Helena Borin.

– En annan utmaning är att vårdnadshavare i allt större omfattning får stöd av andra professioner i samhället som ser till den vuxnes rättigheter. Det kan vara juridiska ombud eller till exempel representanter från vuxenpsykiatrin och beroendeenheten som vi upplever inte tar hänsyn till barnens bästa, säger Helena Borin vidare.

undefined
Enligt Marie Björklund och Helena Borin har det blivit allt mer konflikthantering i deras arbete på socialkontoret.

En del av Ivo-kritiken när det gäller Esmeraldafallet var att handläggarna lät föräldrarna styra för mycket. Utan att vilja gå in på enskilda fall, så säger Marie Björklund att en ökad konflikthantering är en stor utmaning.

– Jag upplever att det blir allt fler konflikter i vårt arbete. Tidigare hade vi en bättre dialog med de vuxnas juridiska ombud. Nu känns det som om barnet inte är det viktigaste, man ska vinna målet till varje pris. Det har blivit en mer aggressiv stämning, säger Marie Björklund.

– Risken för konflikter ställer krav på handläggare, att man står upp för sina beslut. Det kan vara tufft om man är nyexaminerad socionom, säger hon vidare.

De menar också att ett grundläggande problem är att föräldrarätten är stark i den svenska lagstiftningen.

– Jag hoppas det blir en lagändring som stärker barnens rättigheter. Det är ju på gång, säger Helena Borin och syftar på den utredning som ska se över hur barnets bästa kan förbättras i lagstiftningen.

undefined
Marie Björklund och Helena Borin på socialkontoret i Norrköping berättar nu om utmaningarna som finns i deras yrkesutövande.

I sin granskning av kommunen så pekar Ivo på att man inte har använt hela det utrymme som finns inom befintlig lagstiftning. Men Borin och Björklund menar ändå att det saknas verktyg som skulle underlätta i deras arbete.

– Två konkreta exempel är möjligheten att kunna göra oanmälda hembesök och att man enligt lagen ska vara skyldig att lämna drogtester, säger Helena Borin.

Med tanke på den senaste Ivo-kritiken – hur bra koll har ni på socialtjänstlagen och LVU (Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga)?

– Majoriteten av de anställda är utbildade socionomer, de har goda kunskaper om lagstiftningen. Till skillnad från många andra socialkontor har vi även en egen jurist som hjälper oss med de juridiska bitarna, säger Helena Borin.

Hur många ärenden jobbar ni med per dag?

– Efter att fått in en orosanmälan gör vi först en förhandsbedömning. Därefter fattar vi beslut om vi ska inleda en utredning. Varje vecka får jag i min roll som enhetschef in 10–20 nya ärenden som ska utredas. Varje utredning får ta max fyra månader, säger Helena Borin.

– De senaste åren har vi sett en stor ökning av ärenden. Tyvärr är det allt fler barn som far illa i vårt samhälle, konstaterar Helena Borin vidare.

Utvecklingen har också lett till att det finns ett ökande behov av familjehem.

– Vi hoppas att fler i Norrköping skulle kunna tänka sig att bli familjehem, säger Marie Björklund.

undefined
Kommunens handläggning av treåriga Esmeralda har fått hård kritik av tillsynsmyndigheten Ivo.

Då man på socialkontoret möter familjer med problem, exempelvis drogmissbruk, så finns det också en hotbild mot handläggarna.

– I min enhet finns det hela tiden minst en anställd som får ta med sig larm när de går hem. Vi har ibland även ordningsvakter i våra lokaler, säger Helena Borin.

Finns det risker för konfrontationer under hembesök?

– Våra handläggare jobbar aldrig ensamma under utredningen. Det finns alltid två anställda med i samband med hembesök. Vi fattar dagligen stora och svåra beslut. Det är alltid flera som är med i bedömningen och i besluten, säger Helena Borin.

Trots hoten och den stressiga arbetsmiljön känner både Helena Borin och Marie Björklund att de har ett givande arbete.

– Vi känner att vi kan göra skillnad. Många visar sin tacksamhet efter att fått hjälp och stöd. Vi har också fått en fantastisk inblick i många familjer, säger Helena Borin.

Helena Borin, Marie Björklund och två andra på socialkontoret har nu skickat ett brev till socialministern Lena Hallgren, där de bland annat riktar kritik mot hur Ivo har genomfört sin granskning. I brevet ifrågasätter de hur Ivo kunnat dra så stora slutsatser i sin granskning baserat bara på den skriftliga akten, utan att ha pratat med någon på socialkontoret.

Varför skickade ni det här brevet?

– Det kändes viktigt att föra fram våra synpunkter på granskningens genomförande, säger Helena Borin.

Vad hoppas ni uppnå med brevet?

– Att det fortsatta arbetet med att stärka barnens rätt i lagstiftning fortskrider och inte tappar fart, säger Helena Borin.

undefined
Erik Kangeryd på Ivo menar att myndigheten fått ett tillräckligt bra underlag för att rikta den kritik man gjort.

Erik Kangeryd är enhetschef på Ivo. Han har inga synpunkter på vilka kontakter handläggarna tar.

Känner ni att ni fått en helhetsbild av det komplexa ärendet genom att ”bara” titta på den skriftliga akten?

– Vi har fått tillräckligt bra underlag för att kunna komma fram till de slutsatser vi formulerat i vårt beslut.

Varför träffar ni inga handläggare?

– Bristerna vi har sett har inte handlat om en enskild handläggare, eller enskild chef som agerat på egen hand. Vårt beslut är ställt till socialnämnden, det är där ansvaret ligger, säger Erik Kangeryd.

Lagstiftningen

Socialtjänstlagen trädde i kraft 1982. Den är en så kallad ramlag som ger varje kommun stora möjligheter att utforma sin verksamhet efter skiftande behov.

Samhällets socialtjänst ska på demokratins och solidaritetens grund främja människornas ekonomiska och sociala trygghet, jämlikhet och levnadsvillkor samt aktiva deltagande i samhällslivet.

LVU ska trygga samhällets möjligheter att kunna ge barn och unga behövlig vård och behandling. Ytterst ligger ansvaret att agera på kommunens socialnämnd. 

Karta: Vikboplan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!