Det är fortfarande oklart vad som hände på tisdagsmorgonen när en kvinna i 30-årsåldern avled efter att blivit påkörd av en lastbil vid Norr Tull. Men för boende på Norra Promenaden kom inte den allvarliga olyckan som något oväntat. Här vet man hur osäker platsen kan vara ur trafiksynpunkt.
– Det som hände var riktigt otäckt. Men vi är snarare förvånade över att inte fler blivit skadade. Det har varit många incidenter, säger Sven Uno Lager, styrelseordförande i bostadsrättsföreningen Kungshöjden, som bor i fastigheten intill olycksplatsen.
Det är inte bara övergångsstället på Norra Promenaden, precis innan Norr Tull, som orsakar problem.
– Vi har flera gånger påpekat för kommunen att cyklister som kommer uppifrån cyklar i hög fart på trottoaren. Det här märker vi varje dag, när vi går på trottoaren eller när vi går ut från våra parkerade bilar. När cyklisterna genar före övergångsstället blir det riktigt allvarligt, säger Sven Uno Lager.
Kommunen har agerat genom att sätta upp en skylt i höjd med Loddbygatan om att det är cykelförbud på trottoaren. Men enligt Sven Uno Lager har det inte hjälpt.
– Enligt min uppfattning är det svårt att tala med cyklisterna om det här.
Vad vill ni att kommunen ska göra?
– Problemet är ju att det inte finns någon naturlig cykelväg när man kommer norrifrån. Då man plockat bort spårvagnshållplatserna har övergångsställena försvunnit vid Matteusskolan. Det enda som kanske hjälper är att ha polisbevakning på cyklisterna, säger Sven Uno Lager.
Olof Carlsson, avdelningschef drift och underhåll på kommunen, är medveten om trafikproblemen vid Norr Tull.
– Alla de här stora cirkulationsplatserna är kritiska ur säkerhetssynpunkt. Det ser vi i olycksstatistiken. Tittar vi på Norr Tull är det en av de mest komplexa trafikplatser vi har i Norrköping. Det är en stor rondell med många filer, du har spårvagnen som går rakt igenom och så har du rödljus mitt i, säger Olof Carlsson.
– Tittar vi på olycksstatistiken ser vi att det händer mycket i Norr Tull, mest handlar det om bucklor när bilarna ska byta fil. Men det är mycket olyckligt att det sker dödsolyckor.
Boende i området ser gärna att övergångsstället på Norra Promenaden blir övervakat?
– Jag tycker man ska vara lite försiktig med att utgå från att det blir säkrare bara för att det kommer upp rödljus. Då kan många tro att det är tryggt och går rakt ut.
Vad gör ni för att höja trafiksäkerheten?
– Det vi kan göra är att få ner hastigheten. Det gör vi i form av sänka hastighetsgränsen, samt bygga upphöjningar och gupp. Men tyvärr går det inte att till 100 procent utforma trafiken så att inga olyckor inträffar. Sedan ska man också komma ihåg att det finns ett eget ansvar hos alla trafikanter, att man rör sig med omsorg, säger Olof Carlsson.
Polisen utreder vad som hände vid olyckan. Man har tagit lastbilen och elsparkcykeln i beslag och man har påbörjat en förundersökning gällande vållande till annans död. Polisen ville på onsdagen inte gå ut med någon information kring hur olyckan kan ha gått till. De tar gärna emot fler vittnesuppgifter på 114 14.