Åklagaren: Hjärtproblemen är en efterhandskonstruktion

Tre års fängelse. Den påföljden yrkade åklagaren på när rättegången mot den åtalade lastbilschauffören, som orsakade dödsolyckan på E4, avslutades på torsdagen.

Kammaråklagare Karin Lejefors yrkade på tre års fängelse för den åtalade lastbilschauffören, under sista rättegångsdagen.

Kammaråklagare Karin Lejefors yrkade på tre års fängelse för den åtalade lastbilschauffören, under sista rättegångsdagen.

Foto: Eva Jensen

Norrköping2022-09-16 11:38

I måndags inleddes rättegången mot den lastbilschaufför som står åtalad för att ha kört in i en TMA-bil på E4 utanför Norrköping och bland annat orsakat en dödsolycka.

På torsdagen fortsatte förhandlingen med två vittnen som hördes – en polis och en privatperson.

Polisen berättade om hur han såg lastbilssläpet i diket, och om den demolerade TMA-bilen, som i sin tur "mosat" den andra bilen framför.

Det andra vittnet redogjorde för hur han närmade sig dragbilen, som kördes av den åtalade chauffören.

– Jag visste inte om det fanns någon där inne. Men så såg jag att det rörde sig. Jag sökte kontakt och fick något litet svar, sade vittnet.

I sin slutplädering konstaterade kammaråklagare Karin Lejefors att mannen ska dömas för att i "uttröttat tillstånd eller när han på annat sätt varit ofokuserad" kört lastbilen vid olyckstillfället.  

undefined
Kammaråklagare Karin Lejefors yrkade på tre års fängelse för den åtalade lastbilschauffören, under sista rättegångsdagen.

Hon pekade på att det inte varit något fel på dragbil eller släp med hänvisning till tidigare utredning. Inte heller på vägförhållandena, den här försommarkvällen, med torr vägbana och fri sikt.

– Man ser TMA-bilen om man har uppmärksamheten framåt, konstaterade hon.

Hon menade att det inte heller handlade om att mannen drabbats av en hjärtrytmrubbning och svimmat, strax före olyckan, så som hans försvarare Edward Lundqvist tidigare angett som orsak. 

– Det finns inget i journalerna efter olyckan som visar på att det skulle vara så. Hans EKG var normala när han kom in till sjukhuset. Och det fanns inga tecken på någon pågående infarkt, sade hon och tillade:

– Om han skulle ha svimmat, borde lastbilen plötsligt börjat röra sig fram och tillbaka, men den körs i rak kurs framåt precis innan olyckan. Så allt sammantaget är hjärtproblemen en efterhandskonstruktion. 

undefined
Lastbilen som den åtalade chauffören körde. Tekniska data visar att han körde 89 kilometer i timmen, där högsta tillåtna hastighet för fordonet var 80 kilometer i timmen.

Åklagaren yrkade på att mannen ska dömas för de åtalade gärningarna till tre års fängelse.

Målsägarbiträdet Johan Gezelius, som företräder både den avlidna kvinnans dödsbo och den skadade 30-åringen, fokuserade på de uppgifter som den åtalade tidigare lämnat – att han blivit arg på blinkande felkoder som uppkom på instrumentbrädan och därefter kände värme i kroppen och svimmade.

– Här har vi en van yrkeschaufför som jobbat över 20 år, som då skulle bli så arg över felmeddelanden så att han får hjärtrytmrubbningar och svimmar. Nej, det är osannolikt, sa han.

Förvararen Edward Lundqvist inledde sin slutplädering med att hans klient nekar till brott. Lundqvist menade att den trötthet som åklagaren lyft fram som en orsak till olyckan är helt felaktig.

undefined
Dödsolyckan på E4 inträffade den 30 maj i år. En 30-årig man fick också allvarliga skador.

– Min klient lever i en sån dygnsrytm, och han hade sovit åtta timmar natten innan. Att det skulle bero på att han ätit något medan han körde, ja, vi alla kanske tar något äpple eller så för att få lite mer energi när vi kör bil. Men att någon skulle kunna "ätsomna" är däremot ett okänt fenomen, sade han.

Han återgick sedan till den medicinska utredning som han hänvisade till även första rättegångsdagen. En utredning som enligt läkaren visar på att det är troligt att den åtalade kan ha drabbats av hjärtrytmrubbningar.

– En hjärtrytmrubbning är inte uteslutet, det är ett möjligt alternativ, därför ska min klient frias, sa försvararen.

Den åtalade mannen förekommer sedan tidigare i belastningsregistret, i och med en utfärdad ordningsbot förra året för "otillräcklig vila" i samband med körning.

Mannen blir kvar i häktet i väntan på dom, som meddelas den 29 september.

Det här har hänt:

Det är en polsk lastbilschaufför som står åtalad för att ha kört sin närmare 40 ton tunga lastbil rakt in i en TMA-bil på E4 utanför Norrköping. Det hände den 30 maj i år. 

Föraren av TMA-bilen, en kvinna i 40-årsåldern, avled. En 30-årig man som också befann sig på platsen med bil och släp, skadades allvarligt. Orsaken till stoppet var att 30-åringen tappat en soffa på vägen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!