På kvällen, den 30 maj kom larmet. En bilist hade tappat en soffa från sitt släp, på E4 utanför Norrköping. En så kallad TMA-bil med syfte att varna med blinkande pil kallades till platsen, medan bilisten lyfte bort soffdelarna från vägen. Polisen anlände också för att ge bilisten en bot, för dåligt surrad last.
Kort därefter lämnade poliserna platsen. Bara fyra minuter senare larmades SOS Alarm om en trafikolycka på samma plats. En 40 ton tung lastbil hade kört rakt in i TMA-bilen. Även personbilen fick omfattande skador. Föraren av TMA-bilen, en kvinna i 40-års åldern, avled direkt medan bilisten fick mycket svåra skador, med blödning i hjärnan och flera frakturer.
Bakom ratten på lastbilen satt en polsk chaufför. Han var fastklämd och fick även han en del skador.
På måndagen inleddes så rättegången mot honom.
Han fördes in i rättssalen i rullstol och fick med hjälp av tolk ta del av kammaråklagare Karin Lejefors redogörelse för det som hon menar har hänt – att mannen kört lastbilen i omkring 90 kilometer i timmen och att i uttröttat tillstånd eller på annat sätt varit ofokuserad på sin körning och därför inte uppmärksammat den rådande trafiksituationen.
Hon hänvisade under rättegången bland annat till filmmaterial som polisen tagit del av. Bilderna kommer från en kamera som satt på lastbilens framruta. Och filmen spelades upp under rättegången bakom stängda dörrar.
– Du kör bara rakt fram, utan att bromsa, vad var det som hände? frågade åklagaren efteråt.
– Jag minns inte, jag ser ju bara det som händer på filmen, svarade mannen.
Han fick också frågan varför lastbilen upprepade gånger syns åka ut på vägrenen och in igen. Han svarade att asfalten var ojämn med skarvar som blir till när vägarna lagas. Han återkom sedan till det han sagt i tidigare förhör – att han blev distraherad och stressad av de felkoder som visades på instrumentbrädan strax innan olyckan.
– Jag blev arg, slog i ratten och sedan blev jag varm. Sedan minns jag inte mer, sade han och visade med händerna hur värmen spred sig i kroppen.
Mannens försvarare, Edward Lundqvist, förtydligade i sitt anförande att värmen i klientens kropp sannolikt beror på de hjärtproblem som han tidigare haft. Han hänvisade också till en utredning som man från försvarets sida låtit en rättsläkare göra.
– Det som min klient beskriver kan tyda på hjärtrytmrubbningar. Man kan alltså inte utesluta att det var det som hände innan olyckan inträffade och som gjorde att han svimmade.
Han menar därmed att åklagarens uppgifter om att hans klient skulle varit ofokuserad under körningen – bland annat genom att han ska ha ätit – inte stämmer.
Sedan riktades fokus mot lastbilens tekniska utrustning. Ett vittne, en expert från Scania, fick uttala sig under rättegången, om de uppgifter som den åtalade föraren lämnat, som säger att felkoder skulle ha blinkat på instrumentbrädan strax före olyckan.
Vittnet hänvisade till utredningen som gjorts, där man undersökt den tekniska datan.
– Det finns inga felmeddelanden där som kommit upp så nära inpå olyckstillfället, sade vittnet.
Rättegången fortsätter på torsdag, då flera vittnen ska höras. Bland annat de som var på plats i omedelbar anslutning till olyckan.