Med sin trafikskola på Norra Promenaden blev Helen Melchersson samt flera trafiklärare och elever vittnen till tisdagens svåra trafikolycka, där en kvinna som blivit påkörd avled av sina skador.
– Det som hände var fruktansvärt. Det är många som inte mår bra efter det här, konstaterar Helen Melchersson.
– Men tyvärr är det ju så att olyckor han hända var som helst.
Det senaste året har vi sett allt fler elsparkcyklar i trafiken. Men enligt trafikskolechefen Helen Melchersson har inte det här inneburit några nya rutiner i hennes jobb som trafiklärare.
– Vi har inga speciella råd gällande sparkcyklar, det är ingen skillnad jämfört med exempelvis cyklister. Men man bör alltid vara försiktig när man korsar vägar där annan trafik finns. Som alltid tänker jag att vi som har körkort har fått en utbildning. Vi måste värna om de oskyddade trafikanterna som också vill vistas i trafiken.
I takt med det ökade intresset har frågor väckts vad det är som gäller för elsparkcyklarna. Vi har benat ut de viktigaste reglerna.
En elsparkcykel får inte vara konstruerad så att den går fortare än 20 km/h och/eller har en kraftigare motor än 250 W. Uppfyller man inte detta får cykeln endast framföras på inhägnat område.
– Då vet man ju heller inte vad det är för typ av fordon. För att det ska klassas som cykel får man inte överstiga 20 km/h eller 250 W, har Susanne Wallhagen, trafiksäkerhetsansvarig vid Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, förklarat för oss.
– Man skulle kunna klassa dem som mopeder om de går fortare eller är starkare, men då klarar man oftast inte andra krav som till exempel bättre bromsar.
Det är alltid den som framför elsparkcykeln som än ansvarig för att den uppfyller kraven.
I övrigt omfattas elsparkcyklarna av samma trafikbestämmelser som vanliga cyklar, vilket innebär att de ska vara försedda med både broms om ringklocka.
Kör man elsparkcykeln när det är mörkt ska den ha reflexer som ska sitta fram och bak, samt på sidorna. Utöver det ska det finnas belysning fram och bak.
På trottoarer och gångbanor ska man leda sparkcykeln eller köra i max gångfart, vilket motsvarar cirka 5–7 km/h.
– Det är samma hastighet som de som går där till fots håller, säger Susanne Wallhagen.
Elsparkcykeln får framföras på cykelbana och om cykelbana saknas får de köras på vägen och då i vägrenen.