Personangrepp efter besked om Turkietresor

Efter att Norrköpings flygplats presenterade nya avgångar till Turkiet som en följd av Deturs konkurs, har personal fått ta emot kraftfulla påhopp. "Vi diskuterar att polisanmäla det som är riktat mot enskild person", säger flygplatsens vd.

Peter Jansson och Jessica Ågren Ohlsson är tydliga med att Norrköpings flygplats inte tar politisk ställning. Flygplatsens uppgift är att marknadsföra och serva de bolag som har avgångar från flygplatsen.

Peter Jansson och Jessica Ågren Ohlsson är tydliga med att Norrköpings flygplats inte tar politisk ställning. Flygplatsens uppgift är att marknadsföra och serva de bolag som har avgångar från flygplatsen.

Foto: Inger Ramstedt

Norrköping2023-02-06 17:18

Det var i slutet av förra veckan som Norrköpings flygplats gick ut med informationen om att det från och med i april i år kommer att avgå flyg från Norrköpings flygplats till Antalya i Turkiet. Igen. Den här gången med resebolaget Tui, efter att Detur som erbjöd resor dit i somras, gått i konkurs. Detta har vi berättat om tidigare.

Beskedet om de nya avgångarna till Turkiet kom från flygplatsens marknadschef Jessica Ågren Ohlsson. Hon hänvisade till att intresset för att resa dit var stort förra året. Därför ställdes frågan till Ving och Tui. Det blev Tui som valde att satsa.

Mot bakgrund av det infekterade läget mellan Turkiet och Sverige i samband med Sveriges Natoansökan skulle det visa sig att långt i från alla är nöjda med det nya resmålet. Åtskilliga kommentarer på sociala medier visade på missnöjet. Men det stannade inte där. Kritiken riktades också direkt mot Jessica Ågren Ohlsson.

undefined
Jessica Ågren Ohlsson har fått ta emot mejl med personliga påhopp efter att hon informerade om den nya satsningen på Turkiet som Tui gör. "En del vet inte var gränsen går" säger hon.

– Jag har fått motta personliga påhopp genom bland annat mejl. Det har kommit många negativa åsikter, där man namnger mig och det känns naturligtvis inte bra. En del vet inte var gränsen går, säger hon när vi ses på flygplatsen.

Flygplatsens vd, Peter Jansson, ser även han allvarligt på de påhopp som skett.

– Vi diskuterar att polisanmäla, säger han.

Förstår ni ändå kritiken?

– Ja, det gör vi. Men vi gör inga politiska ställningstaganden. Vår uppgift är att erbjuda resor från flygplatsen. Frågan ställdes till Tui långt innan läget blev som det är just nu. Och det har alltid funnits ett jättestort intresse för att resa till Turkiet, säger Jessica Ågren Ohlsson.

undefined
Flygplatsens besked om nya resor från Norrköping till Antalya i Turkiet, togs inte emot med öppna armar av alla.

Om ni hade vetat om att det skulle utvecklas till vad det är idag, hade ni då fört dialog med resebolag om att flyga till Turkiet?

– Nu flygs det ju inte till Turkiet bara från Norrköpings flygplats. Men jag tror kanske att vi hade sagt oj, ska ni satsa just nu? För vi vill ju naturligtvis ha fulla plan härifrån. Och jag kan tänka mig att det kan bli svårare att fylla planen som läget ser ut just nu, säger Peter Jansson.

Han tillägger:
– Men vem är vi att döma? Det kan finnas de som har släkt och hus i Turkiet som vill resa dit. Det finns många skäl till att man vill besöka ett land.

undefined
Peter Jansson, vd för Norrköpings flygplats, betonar att flygresor till Turkiet inte bara avgår från Norrköpings flygplats.

Både Peter Jansson och Jessica Ågren Ohlsson är tydliga med att flygplatsens uppgift är att erbjuda bra infrastruktur. Inte att ta några beslut om vilket bolag och vilka destinationer som väljs ut av dem.

– Det är bolagen som satsar och tar riskerna. Vi står för marknadsföring och servicen på flygplatsen, säger Jessica Ågren Ohlsson.

Brett Weihart är flygkonsult och jobbar lite som spindeln i nätet mellan Norrköpings flygplats och flygbolagen. Med ett finger i luften scannar han av marknaden och syr ihop flyglinjer.

– Jag kollar av vad som efterfrågas och sedan kontaktas flygbolagen för att se om det finns något intresse. Jag känner av vad som är intressant, men det är alltid flygbolagen som tar riskerna. Det är de som säger ja eller nej, säger han.

Det finns bolag som tar risker och sen tvingas gå i konkurs. Detur i höstas, är ett av dem. I en del fall är det inte ovanligt att flygplatserna får skulden när resorna upphör.

– Så var det när bolaget som flög till München gick i konkurs. Bolaget hade för många linjer från olika flygplatser och för lite personal. Flera flighter blev inställda härifrån gång på gång. Men det var ju inget vi kunde påverka, säger Peter Jansson.

undefined
Peter Jansson och Jessica Ågren Ohlsson är tydliga med att Norrköpings flygplats inte tar politisk ställning. Flygplatsens uppgift är att marknadsföra och serva de bolag som har avgångar från flygplatsen.

Vilken makt har ni att säga nej till ett flygbolag som vill satsa på avgångar från Norrköping?

– Ingen egentligen, så vida de inte uppfyller kraven som finns och inte betalat fakturor genom åren. Vi har svårt att neka någon att trafikera flygplatsen, svarar Peter Jansson.

Från Norrköpings flygplats fortsätter nu arbetet med att få fler bolag att vilja satsa på just Norrköping. Om några veckor kommer Brett Weihart och Jessica Ågren Ohlsson att delta på nätverksmässan Connect som är en form av "speeddejting" med olika flygbolag.

– Då handlar det om att under en begränsad tid marknadsföra Norrköping så bra som möjligt för att få fler att vilja satsa på just Norrköpings flygplats. Det ger intäkter till oss, säger Jessica Ågren Olsson.

Men närmast väntar möten med näringslivet i kommunen.

– Vi vill ta reda på hur behovet och resmönstret ser ut för att kunna möta det, säger Peter Jansson.

Äldsta flygplatsen

Norrköping flygplats ägs sedan 2006 av Norrköpings kommun. Den invigdes 1934 och är Sveriges äldsta flygplats för trafikflyg. 

Med kringverksamheter sysselsätter Norrköping flygplats i dagsläget drygt 180 anställda. 

Runt tio procent av flygningar härifrån är charterflyg. Resten som nyttjar flygplatsen är bland annat privatflyg, ambulansflyg, taxiflyg och polishelikoptrar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!