Först var den inne – sedan var den ute. Nu är den inne igen. Mot alla odds planeras det nu för en öppningsbar bro i Inre hamnen. Beskedet presenterades av kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) och samhällsplaneringsnämndens ordförande Reidar Svedahl vid en pressträff i Inre hamnen på torsdagen.
Kommunledningen anger tre skäl bakom nya vändningen. Den främsta handlar om prislappen.
– Uppdraget från kommunfullmäktige i december var att se över kostnadsfrågan. Samhällsbyggnadskontoret har gjort ett bra jobb och plockat fram en ny kalkyl. Den visar att skillnaden i kostnaden för en öppningsbar bro respektive en fast bro har minskat från 150 miljoner kronor till 55 miljoner kronor, säger kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (S).
Exakt vad prislappen landar på för den nya bron är i nuläget oklart. Men för hela Johannisborgsförbindelsen, den nya östra ringleden som bland annat omfattar den nya bron i Inre hamnen, har nu en budget på 728 miljoner kronor.
Under torsdagen skrev även de nio byggherrar som ingår i Inre hamnen en avsiktsförklaring med kommunen.
– Vi har haft en bra dialog med byggherrarna. De vill aktivt vara med och ta ett ansvar för området, säger Jarl.
Kommer de att vara med och betala driftskostnaderna?
– I nuläget har vi inte pratat om hur mycket pengar det handlar om. Vi ser positivt på att vill vara med och utveckla Inre hamnen, det här är ett bra exempel på hur kommunen och näringslivet gör saker tillsammans, säger Jarl.
Den tredje anledningen är att en fast bro försämrar förutsättningarna för Inre hamnen och för de företag som utvecklar området.
– Jag är mycket glad över att vi nått den här lösningen. Vi tänker långsiktigt, 100 år framåt, det ska bli 3 000 nya bostäder här. Boende, företag och alla Norrköpingsbor är värda en öppen sjöväg, säger Reidar Svedahl.
För tjänstemännen på samhällskontoret är den politiska vändningen troligtvis uppskattad. Enligt de utredningar som gjordes inför beslutet vid kommunfullmäktige i juni förra året så finns det flera fördelar med en öppningsbar bro. Dels förstärker en sådan Inre hamnens attraktivitet, dels ger den en flexibilitet vid utvecklingen av området och dels framtidssäkrar den för båtliv i innerstaden.
Med en öppningsbar bro i Johannisborgsförbindelsen kan större fartyg och båtar anlöpa hamnen. Det öppnar exempelvis för en etablering av passagerarbåtstrafik och fritidsbåtar för övernattning.
– Vi vill inte vara det styret som försämrar besöksnäringen för framtida generationer, säger Jarl, som gärna ser passagerarbåtar i Norrköping framöver.
Om ni inte hängt med i alla turer kring bron, så kommer här en kort sammanfattning:
I juni 2022 klubbade kommunfullmäktige igenom förslaget om en öppningsbar bro i Inre hamnen. Men på grund av kommunens sviktande ekonomi fick klaffbron stryka på foten i Borgerlig samverkans tilläggsbudget för 2023.
Därmed var vi tillbaka vid en fast bro – trodde vi. Men i samband med kommunfullmäktige den 19 december valde kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) att lyfta bort ärendet från budgetförslaget och förklarade att man nu "ser över andra lösningar".
Målet står fast – 2026 ska Johannisborgsförbindelsen stå färdig.
– Det är därför det varit så bråttom med att få den här lösningen klar, konstaterar Sophia Jarl.