Efter 26 år har övergivna båten Legend hamnat på land

80 ton är inget man lyfter bort på en kvart. Men efter ett par dagars jobb är nu båtvraket M/S Legend uppe ur vattnet.

M/S Legend byggdes 1906 som S/S Punkaharju av Paul Wahl & Co i Varkaus i Finland. Sedan 1996 har hon legat på grund vid Karlsro varv. Nu är hon bärgad.

M/S Legend byggdes 1906 som S/S Punkaharju av Paul Wahl & Co i Varkaus i Finland. Sedan 1996 har hon legat på grund vid Karlsro varv. Nu är hon bärgad.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2022-01-28 17:30

Ett par nyfikna män med kameran i högsta hugg hade tagit sig till Karlsro varv i Norrköping på fredagen. Och målet för dessa "boatspotters" var givet; ett 80 ton tungt monster som går under namnet M/S Legend, ett finländskt passagerarångfartyg från 1906.

Högst ofrivilligt, får vi väl ändå anta, har båten blivit något av turistattraktion där hon legat halvsjunken på grund sedan 1996. Nu får turistkartan ritas om – båtvraket ligger numera uppe på land.

undefined
"Svårast är att hitta fästmärken", säger Sebastian Brunes om utmaningarna att bärga rostade båtvrak.

– Vi fick jobba några dagar med henne. De tuffaste utmaningen var att hitta fästmärken, när båtarna är så rostiga är det svårt att hitta något att fästa dem på, säger Sebastian Brunes, utbildad skeppsbrytare och ägare till företaget Amfimarin som fått i uppdrag av Norrköpings kommun att bärga båtvraken ur Bråviken.

undefined
M/S Legend byggdes 1906 som S/S Punkaharju av Paul Wahl & Co i Varkaus i Finland. Sedan 1996 har hon legat på grund vid Karlsro varv. Nu är hon bärgad.

Med hjälp av bland annat pontonkranen Catla och en stor grävare har Amfimarin röjt upp vid Norrköpings båtkyrkogård i ett par månader. Och på torsdagseftermiddagen var man i hamn. Då kunde M/S Legend bärgas, något P4 Östergötland var först att rapportera om.

– Bakom Legend hittade vi sju båtar till, som inte varit så synliga då de inte stuckit upp över vattenytan. Några av dem har varit träbåtar, förklarar Sebastian Brunes.

undefined
M/S Legend på den tiden det begav sig i Bråviken.

Totalt har företaget nu fått upp åtta båtar. Två är kvar och ska tas hand om i veckan som kommer. 

– Vi vill gärna få bort dem innan det blir is. Än så länge har vi haft bra väder.

Väl uppe på land ska båtvraken styckas sönder och läggas i containrar som sedan körs till skroten. 

Karta: Karlsro Marin
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!