Deras vädjan: Satsa pengarna på oss och börja bygga

Kommunen trycker nu på hos Trafikverket och kräver att Händelöleden i Norrköping ska börja byggas. "Vi gör vår del, då måste staten göra sin del", säger Olle Vikmång (S).

"Händelöleden måste byggas", det menar Olle Vikmång, som får medhåll av näringslivet och regionen.

"Händelöleden måste byggas", det menar Olle Vikmång, som får medhåll av näringslivet och regionen.

Foto: Thomas Möller, Trafikverket, Jimmy Larsson

Norrköping2021-10-16 05:30

Riksdagen beslutade i juni i år, i enlighet med regeringens förslag, att sätta den ekonomiska ramen för den statliga transportinfrastrukturen. Totalt ska det under perioden 2022–2033 satsas 799 miljarder kronor – varav 197 miljarder viks åt olika vägprojekt.

Som vi tidigare rapporterat ingår inte byggandet av nya Händelöleden i Trafikverkets närmaste vägplaner. För Region Östergötland, näringslivet samt Finspångs kommun och Norrköpings kommun är förslaget ett hårt slag då man anser att det behövs en ny väg till Pampushamnen för tungt gods. I en debattartikel uppmanas Trafikverket att prioritera en ny vägförbindelse mellan E4 och E22 i infrastruktursatsningarna.

undefined
Olle Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande i Norrköping, är en av dem som vädjar om att Trafikverket ska börja bygga Händelöleden.

Olle Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande i Norrköping, har tillsammans med kollegan i Finspång, Ulrika Jeansson (S), skrivit under debattartikeln.

– Staten fungerar ju lite annorlunda än kommunerna. Vi lägger varje år fram en budget där vi berättar vilka investeringar vi ska göra. Staten tar beslut vart fjärde år och är nu mitt uppe i den processen. Den här debattartikeln är ett led i vårt arbete att trycka på och påminna staten, säger han.

Vad är det ni påminner staten om?

– Vi påminner staten att byggandet av en ny förbindelse mellan E4 och E22 är något som de tidigare har sagt att de ska göra. Därför är det viktigt att vi lägger in det här nu när de jobbar med förslag.

– Vi i kommunen menar att vi gör vår del, att bygga Johannisborgsförbindelsen. Nu förutsätter vi att staten gör sin del, att lägga in Händelöleden i sina investeringsplaner.

Att det uppstår logistikproblem genom att flytta hamnen är väl något ni måste varit medvetna om? Har ni bara kallt räknat med att Trafikverket ska bygga en ny väg?

– Vi har haft en dialog med Trafikverket under en lång tid och som vi har uppfattat det är vi överens om att ta varsin del.

Är det fel att flytta hamnen innan en ny väg är på plats?

– Staten har hejat på den här stadsutvecklingen och flytten av hamnen. Det är viktigt att hamnen får nyttja sin fulla potential. För en del aktörer är den här flytten nödvändig.

undefined
Kommunen lockar företagen att etabelera sig i Norrköping, bland annat tack vare ett logistiknav på Malmölandet.

Ni lockar företag att etablera sig i Norrköping baserat på att det finns bra logistik. Hur påverkas det om Trafikverket väljer att inte satsa på Händelöleden?

– Vi har redan väldigt bra förutsättningar i Norrköping, men om vi skulle få den här vägen blir det ännu bättre. Vi jobbar ju för hur vi maximalt kan utnyttja infrastrukturen.

Räcker det inte med att ni har fått kardonbanan?

– Tyvärr går inte allt att frakta via järnvägen, exempelvis det tunga gods som Siemens transporterar.

Med tanke på att det nu går väldigt bra för kommunen kan inte ni gå in och bidra ekonomiskt till att bygga den här vägen?

– Nej, jag ser inte att kommunerna ska ta över statens ansvar i att bygga en förbindelse mellan två motorvägar. Vi tar ett jättestort ansvar, nu är det upp till staten att ta sitt, säger Olle Vikmång. 

undefined
Från trafikplats Herstaberg ska Händelöleden bli en ny förindelse över till Händelö.

Hur stor är då chansen att Trafikverket ska tänka om och inkludera Händelöleden i sina planer för 2022–2033? Fortfarande inte så stor – att döma av de svar som vi har fått av myndigheten. Enligt Trafikverkets presstjänst är det här en fråga som man i nuläget inte kan kommentera. 

– Vi är mitt inne i framtagandet av nationell plan och innan dess är det svårt för oss att kommentera innehållet i planen. Det är i slutändan en politisk fråga, säger presskommunikatören Felicia Danielsson.

Peter Linnskog är samhällsplanerare på Trafikverket. Han säger, som i vår tidigare intervju med honom, att det blir svårt att klämma in Händelöleden i de närmaste satsningarna. Förklaringen är att pengarna inte räcker till.

– Vår bedömning i arbetet med framtagandet av planförslaget är att det finns betydligt fler önskemål om åtgärder än vad som kan rymmas inom den ekonomiska ramen vi har att utgå från, säger Peter Linnskog.

Det faktum att järnvägssatsningen Ostlänken, enligt regeringens beslut, ingår i den nationella transportplanen för 2018–2029, spelar också in.

– Redan tidigare beslutade åtgärder, som till exempel Ostlänken, ska ju också genomföras. Det kommer att innebära prioriteringar förstås, vilket troligtvis gör att Händelöleden inte prioriteras nu.

Senast den 30 november 2021 ska Trafikverket presentera planförslaget för regeringen. Eventuella remissyttranden ska redovisas senast den 28 februari 2022, planförslaget ska därefter beslutas under våren 2022.  

Så funkar det

Regeringen ger direktiv till Trafikverket att ta fram förslag till en ny nationell plan för transportinfrastruktur. Planperioden är normalt tolv år med en revidering vart fjärde år.

Den nationella planen för transportinfrastruktur beskriver hur den statliga infrastrukturen ska underhållas och utvecklas. 

Trafikverket redovisar sin plan till regeringen, som beslutar om innehållet. 

Den ekonomiska ramen för 2022–2033 ska uppgå till 799 miljarder kronor, varav 197 miljarder viks åt vägar.

Karta: Herstadberg
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!