Vi har tidigare berättat om det hårt kritiserade resebolaget Detur. Charterbolaget sålde resor till Grekland och Turkiet, avgångarna gick bland annat från Norrköpings flygplats.
Paret Birgitta och Åke Liljeqvist fick mejl från Detur två dagar innan deras planerade resa till Side i Turkiet. Resan var avblåst. Sedan dess har paret inte hört något från företaget – eller kunnat nå dem. Pengarna som de betalat för resan har de inte heller fått tillbaka, trots löfte om kompensation.
– Det är väldigt svagt gjort av dem, säger Åke Liljeqvist.
Paret bokade resan till Turkiet i april. De var två av 15 personer som skulle fira dotterns 50-årskalas. Hotell och resa var bokad genom Detur. Planet skulle lyfta från Norrköpings flygplats den 27 september.
Strax efter midsommar kom de första varningssignalerna. Detur skickade mejl om att resan var ombokad till den 30 september och att planet skulle lyfta från Arlanda i stället. Birgitta och Åke Liljeqvists sällskap gick med på att boka om resan, men var inte nöjda med tilltaget. I augusti hörde bolaget av sig ännu en gång, då var resan ombokad igen, till den 1 oktober.
– Redan då sa jag till dem att vi aldrig reser med Detur igen, säger Birgitta Liljeqvist.
I september började det att rapporteras alltmer om Detur i media. Flyg ställdes in med kort varsel och resenärer hade blivit strandsatta utomlands.
– Vi hörde inte något från bolaget och tänkte att det gällde inte oss, eftersom vi inte läste om någon inställd resa till Side, säger Birgitta Liljeqvist.
Men så kom alltså mejlet. Två dagar innan flyget från Arlanda skulle gå. Resan var inställd.
– Jag trodde inte att det var sant. Vi ville gärna åka och bokade resa hos ett annat bolag, men alla 15 personer kunde inte följa med då eftersom vi inte hittade hotellrum på så kort tid, säger Birgitta Liljeqvist.
Detur skrev i avbokningsmejlet att "Hantering och kompensation för de avbokade resorna kommer att ske i enlighet med de Allmänna Resevillkoren."
Men några pengar har inte kommit tillbaka. Och det har heller inte gått att få tag i resebolaget.
– Det är vansinnigt att ställa in resan med så kort varsel. Sedan vill vi så klart ha tillbaka pengarna som vi betalat för resan. Det är inte kul att bli av med nästan 10 000 kronor, säger Åke Liljeqvist.
Paret har nu vänt sig till Kammarkollegiet och ansökt om ersättning.
Peter Jansson, vd Norrköpings flygplats, säger att Deturs senaste avgång från Norrköping var i augusti. Planen var att bolaget skulle börja flyga i april nästa år från Norrköping. Men det har Peter Jansson svårt att se som möjligt.
– Det är radioskugga från företaget just nu. Vi har kontakter uppe på styrelsenivå, men ingen av dem svarar. Vårt besked är att det är tveksamt om de kan ha några resor härifrån nästa år, säger han.
Några förfrågningar från Detur om nästa år har inte kommit.
– Normalt kan vi inte neka flygbolag att landa och lyfta från vår flygplats. Men om vi vet att ett bolag är tveksamma kan vi däremot begära förskottsbetalning för att säkra upp.
– Jag tror att det för allas skull är bra om Detur faktiskt inte flyger. De behöver fundera på vilken produkt de har och bygga upp ett förtroende igen. Nu tror jag de har problem nog med att få resenärer att lita på dem.
Vi har sökt ansvariga på Detur, utan framgång.