Trött på att läsa om stigande inflation, räntehöjningar och lågkonjunktur? Då kommer här något helt annat. Vi snackar om ett nytt nöjespalats mitt i City.
– Det här blir den största nöjessatsningen i Norrköpings historia, säger Jimmy Ekström, affärsområdeschef handel på Lundbergs Fastigheter.
På fredagsförmiddagen presenterade Lundbergs och Social Eatertainment Group sina spännande planer. Norrköping får ett nytt upplevelsecentrum när restarangkedjan O’Learys etablerar en ny enhet I city. Totalt handlar det om 2 800 kvadratmeter fördelat på tre våningar i Lindengallerian.
Satsningen rymmer, utöver en restaurang, sportaktiviteter i form av bland annat bowling, shuffleboard och minigolf. Det blir även nattklubb och karaoke.
Framför allt blir det en ny takterrass på omkring 500 kvadratmeter, inklusive en takbar.
– Den kommer att ha sol nästan hela tiden, säger Jimmy Ekström.
Sedan tidigare har Lundbergs satsat 250 miljoner kronor på Innerstan genom att bygga om och förvandla de gamla Spiralen-galleriorna i fastigheterna Tulpanen 18 och Liljan 6.
Nu är det dags för nästa steg.
– Vi vill ha ett levande City 24 timmar om dygnet, säger Christian Claesson, regionchef öst på Lundbergs.
Byggnationen av O’Learys påbörjas under hösten 2023 och förhoppningen är att välkomna de första gästerna lagom till sommaren 2024.
Parterna investerar tillsammans 100 miljoner kronor, de vill inte gå in på vad var och en spenderar, och satsningen beräknas ge 100 arbetstillfällen.
– Det är tuffa tider. Men vi ser det är som en investering på lång sikt. När det vänder, och vi vet att det alltid vänder, så är vi redo, säger Andreas Myhrman, VD på Social Eatertainment Group.
Nuvarande O'Learys kommer att ligga kvar på Drottninggatan, men byta namn Boston Grill.
Christian Claesson berättar om att det finns en noggrann planering bakom hela projektet.
– Vi tittar hela tiden på hur vi kan utveckla Innerstan. Var vill vi ha service? Var vill vi ha handel? Hur kan vi använda oss av yttermiljön, exempelvis i form av uteserveringar?, säger han.
Jämfört med andra liknande städer har Norrköpings innerstad en rätt så stor nattbefolkning, det vill säga människor som bor i centrala delarna. Målet är att få en bättre blandning, och fler så kallade dagbefolkning. Lundbergs har också velat förlänga öppettiderna så att det inte bara blir aktiviteter under kontorstid.
Nöjessatsningen är ett led i Lundbergs förändringsplaner för innerstan.
– För 15 år sedan var Olai Kyrkogata bara en baksida, nu har den förvandlats till Norrköpings främsta gångstråk, säger Lisa Lundh, Marknads- och kommunikationschef på Lundbergs.
Och förändringsarbetet slutar inte här. Christian Claesson utlovar fler satsningar framöver.
Med tanke på det vi hör varje dag om ekonomin så känns det här kanske vågat?
– Visst är det tuffa tider för många. Men det här är ingenting som vi kommit på just nu. Det ingår i våra långsiktiga planer. Jag hoppas vi kan inspirera andra genom att visa att det går göra den här typen av stora satsningar, säger han.
Lundbergs har haft en löpande dialog med Norrköpings kommun om sina planer.
– Det är otroligt positivt, trots svåra ekonomiska tider, att det finns den här viljan att utveckla en levande stadskärna, säger kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) och riktar ett stort tack till de satsande företagen.