De vädjar till bilisterna efter dödsolyckan på E4

Efter dödsolyckan vädjar bärgningsföretagare till bilister att sänka hastigheten där arbeten pågår för att undvika att olyckor. "Vi vill ju komma hem från vårt jobb", säger Peter Björde.

"Det är viktigt att man tar upp säkerheten för dem som arbetar på vägarna", tycker Peter Björde som arbetat med att bärga bilar i 40 år.

"Det är viktigt att man tar upp säkerheten för dem som arbetar på vägarna", tycker Peter Björde som arbetat med att bärga bilar i 40 år.

Foto: Sara Segraeus

Norrköping2022-05-31 20:30

I 40 år har Peter Björde, vd på Björdes bilbärgning i Norrköping, arbetat med bilbärgning. Hans bransch, där de flesta känner varandra, skakas nu av den olycka som skedde i slutet av maj, där en TMA-bilförare miste livet.

– Det är hemskt. Så sanslöst tragiskt, säger Peter Björde.

Det är han som gör riskbedömningarna när bärgarna åker ut på uppdrag. Ibland kör han själv företagets TMA-bil, alltså den skyddsbil som används när vägarbetare eller företagets bärgare gör sitt jobb på vägen.

– Det är en helt otrolig skillnad att ha en skyddsbil. För en bärgare är det svårt att både göra sitt jobb och vara uppmärksam på trafiken. Men olyckor sker tyvärr fast vi har skyddsbilar.

undefined
Peter Björde, vd på Björdes bilbärgning i Norrköping.

Mikael Bäckmark, som äger Assistancekåren i Norrköping, upplever att tillbuden på vägarna blir fler.

– Det blir bara mer och mer incidenter. Vi pratar mycket om vad man ska göra. Det går ju inte bara att stänga av vägarna, då kan man få krockar i köerna i stället. Men det ska inte behöva gå åt liv, säger han.

På Assistancekåren används numera TMA-bil dagligen på vägar med högre hastigheter, eller skymda kurvor.

– Egentligen borde man använda två i stället för en, så man kan ställa en förvarningsbil i vägrenen. Men vem tar kostnaden? Försäkringsbolagen står för en TMA-bil. Det är där skon klämmer, säger Mikael Bäckmark.

undefined
En TBA-bilförare miste livet i olyckan på E4 på måndagskvällen.

Nu finns en önskan att såväl bilister som yrkesförare blir bättre på att sänka hastigheten och visa hänsyn mot räddningstjänst, bärgare och andra som arbetar på vägarna.

– Man märker att hastigheterna ökar. Man känner inte hur fort man kör i dagens bilar. Folk borde ställa ett skrivbord på E4 och känna hur det känns för oss. Det blir rätt obehagligt, säger Mikael Bäckmark.

– Det är en klyscha, men vi vill ju komma hem från vårt jobb. Det är så lite som egentligen krävs, att sakta ner några minuter. Man önskar ju att alla visar respekt för arbeten längs vägarna, och sänker hastigheten, oavsett om det finns en TMA-bil eller inte, säger Peter Björde.

Mikael Bäckmark skräms också över all användning av mobiltelefonen bakom ratten.

– Nu får polisens utredning visa vad som hänt, men när man sitter i lastbil ser man hur vanligt det är att förare rattsurfar. När jag var på olyckan i natt såg jag flera som körde i norrgående fil som filmade. Men sitter man bakom ratten ska fokus vara på körningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!