Norrköpings Automobil- och Flygklubb, NAFK, har funnits i snart 100 år. Förutom att den består av ett antal "flygande" medlemmar, utbildar klubben även nya med teoriutbildningar och praktiska moment.
– Vi har teoriutbildning här under höst, vinter och vår. Det är 140 lärarledda timmar, förklarar Mats Börjesson, flyglärare på klubben.
– Det är nio olika ämnen man läser, och så tentas man av vartefter, tillägger Björn Ahlgren, skolchef.
Och detta varvar man med praktik.
– Det du har lärt dig av meteorologen på måndag, då kan man flyga och titta på moln på tisdagen till exempel, säger Mats.
På klubben kan man ta flera typer av certifikat för olika typer av flygplan. Det är exempelvis ett annat körkort för större flygplan.
– Det ska ju börja någonstans, och det är här det börjar för alla piloter in princip, menar Mats.
Men det är lite petigare med flyg än med bil. Det är till exempel viktigt att veta var bränslemätarna sitter, menar han.
– För det är ju inte bara att stanna vid vägkanten om bensinen tar slut.
Han fortsätter.
– Vet du vad propellern på flyget är till för? Att kyla ner piloten, för du ska se vad svettig han blir ifall den stannar, säger han och skrattar.
Mats, som varit medlem sedan 2002, minns klart och tydligt hur det hela började med flygintresset. Han satt en lördagsmorgon och bläddrade i NT när han kom till sidan med dödsannonserna.
– Och så tänkte jag att jag en dag kommer vara på den här sidan. Sedan bläddrade jag till nästa uppslag där det stod "Vill du lära dig flyga? Kom ner till NAFK och prova på". Så då sa jag till min hustru att jag tänkte åka ner till klubben och bara kolla lite.
Sedan var han uppe med Björn och flög. Väl nere på marken betalade han direkt för en provlektion till. Det var hösten 2002 och till våren 2003 hade han sitt certifikat.
– Jag var en sån där jobbig och tjatig elev som hela tiden ringde Björn när han inte hade tid och frågade om vi kunde flyga, säger han och skrattar.
Ibland brukar han ta flyget till Gotland med frun och några kompisar. Det tar 55 minuter, sedan har man landat i Visby.
Och Björn, som varit medlem längre än Mats, har jobbat på klubben sedan 80-talet.
– Förra veckan, exakt den 22 juli, har jag flugit i 50 år. Jag har 19 000 flygtimmar, alltså har jag varit uppe i luften i elva år. Det är inte konstigt att man är som man är, säger han och skrattar.
– Varje gång jag sätter mig kopplar jag bort allt, det är fantastiskt alltså.
Att flyga har "många fördelar och inga nackdelar". Det är de båda överens om.
Några dagar innan vårt besök var Mats och två andra medlemmar från klubben och hämtade hem ett nytt plan från Tjeckien. Med det 1,2 miljoners-planet, och dess modernare utrustning, hoppas man kunna locka yngre medlemmar.
– Men framförallt är den väsentlig för lägre bränsleförbrukning, vilket är ganska viktigt i dessa dagar, förklarar Mats.
– Det blir ju rätt dyrt för oss med bensinpriserna i dag, tillägger Björn.
Dessutom vill man hänga med i miljötänket och bidra till att sänka bränsleförbrukningen, särskilt nu när flygplatsen ska bli ett slags nav för framtidens mer hållbara flyg, menar de, något vi skrev om i början av sommaren.
Och vem fick provköra det nya flygplanet? Jo, jag. Och vilken upplevelse det var! Till Söderköping och tillbaka flög vi, och det var bland det häftigaste jag fått uppleva.