Företaget Greatrate, med kontor i Norrköping Science Park, mäter kundnöjdhet genom att kunden får trycka på glad eller ledsen gubbe... och genom ett alternativ till!
Vilket är det alternativet ?
– Vi har ett unikt, extra moment som mycket snabbt ger svar på varför kunder är nöjda eller missnöjda.Kunden får betygsätta utvalda delar och på så vis kan vi skapa handlingsplaner för förbättringar. Företaget har fått kunder som Ica Maxi och Ikea. Nyligen gjorde man en uppgradering och ett nytt utseende på verktyget. De funderade på att anlita en extern firma för att marknadsföra detta, säger Ted Axelsson som tillsammans med Eric Lager har grundat Greatrate.
– Men vi kom fram till att vi har all kompetens i företaget. Vi gjorde bland annat en film för att visa upp tjänsten på ett välkomnande sätt.
Och hur gjorde ni sedan?
– Vi utformade en e-postkampanj där vi presenterade länkar och berättade kort om vad vi gör. Vi måste ha nått den absolut trevligaste tänkbara målgruppen, för vi fick ett ganska bra resultat. Flera visade intresse, och många som inte gjorde det svarade något i stil med: ”Nej, men tack för väldigt trevlig kampanj!”. Vi insåg att vi måste ha gjort något bra om vi når så långt till personer som inte ens vill ha tjänsten.
E-post, det låter unge-fär lika svårt som att knacka dörr?
– Det gäller att vara väldigt trevlig. Inte tala om att man är bäst, även om man är det. Vi beskrev att vi hade något nytt som vi tror att mottagaren vill se. Och så presenterade vi länkarna snyggt.
Hur går ni vidare nu?
– Vi kommer att utforma en liknande kampanj. Och fortsätta att utveckla vårt verktyg. Vi bedömer att det bara i Sverige finns en miljon olika besöksmål och företag som kan ha nytta av Greatrates verktyg.