Från 21 juni till 29 september har Norrköpings kommuns planer på att exploatera och sälja tomter på åkermarken ute på Kvillingeslätten har varit ute på samråd. Information har legat ute på kommunens hemsida för Jursla 1:26 och del av fastigheten Björnviken 2:2.
Men det innebär inte att den nått ut till Jurslaborna. Det ansåg Frida Blomberg och Johan Wahrby som båda bor i Jursla.
– Vi funderade på varför det var så få på samrådet i september. Dels på det digitala mötet, då vi var 20 personer. När det fysiska mötet var kom det bara 10–15 personer. Så vi frågade vilka som har fått informationen. Svaret till oss att det var 20 hushåll vid nedre Jursla trädgårdsväg samt Liljehultsvägen. Det var ett väldigt begränsat område, berättar Frida Blomberg.
För att väcka opinion valde de att dela ut information till hela Jurslaområdet.
– Johan delade ut 300 lappar. Sedan gjorde jag ett utskick på den information vi fått på mötena, så jag la ut 650 lappar, berättar Frida Blomberg.
Frida har själv tagit emot 100 skriftliga synpunkter på den nya detaljplanen som hon lämnat in till Samhällsbyggnadskontoret. Efter att samrådstiden gått ut kollade Johan Wahrby med kommunen och då hade runt 250 skrivelser kommit in om de nya detaljplanerna.
– Vi har verkligen fått bra gensvar från Jurslaborna, säger Frida Blomberg.
De har också haft möten med kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) och Reidar Svedahl (L), som är ordförande i samhällsplaneringsnämnden.
– Det var ett bra möte och positivt att de tog sig tid. Men det fanns egentligen inget alternativ mer än att bygga. Det enda vi vet i dag är att man möjliggör för lagerbyggnader upp till 14 meter höga. Tomterna ska säljas. Men till vilken verksamhet det blir finns det ingen plan för. Mer än så vet man inte, säger Johan Wahrby.
Även Åby Ridklubb har lämnat in synpunkter om de nya detaljplanerna för marken, som ridskolan i dag arrenderar av kommunen.
– För hästarnas välfärd betyder det mycket att få beta. Jordbruksverket och EU har många olika regelverk som reglerar djurhållning och mark. Ska det följas kan en konsekvens i förlängningen bli att vi måste dra ned på stallets storlek och att folk inte får tillgång till rida, säger Anna Ringholt, verksamhetsledare för Åby Ridskola.
För ridklubbens hästar är området den enda naturliga betesmarken att gå till. Anna Ringholt upplever att kommunen ändå verkar välvillig till att ridklubben ska få finnas kvar där den ligger i dag.
– Jag har frågat Sophia Jarl om de är medvetna om konsekvenserna, då skulle hon återkomma till oss. Hur ska man kunna säkert kunna ta sig fram? Kommer det att byggas ridvägar, så att man kan få in ridskolan och ridverksamheten i det här bygget? Det var frågor de inte hade tänkt på innan samrådsmötet, säger Anna Ringholt.
På andra sidan riksväg 55 mot E4:an har Kvillingeslätten byggts ut i snabbt takt. Frida Blomberg och Johan Wahrby anser att kommunen inte följer sina egna riktlinjer om att bara bygga på åkermark när inga andra alternativ finns.
– Ska man dessutom verkligen blanda ett industriområdet med ett bostadsområde. Du skulle aldrig bygga bostäder i ett industriområde. Varför göra tvärtom? Varför använda den jättefina åkermarken för någonting som man inte har en färdig plan för? Det är de stora saker vi undrar över, säger Johan Wahrby.