De svenska isbrytarna i Östersjön står för en viktig insats för sjöfarten och industrin när det fryser på. Möjligen är det därför de är så populära bland allmänheten. Köerna ringlade i alla händelser långa i regnet på kajen när isbrytaren Frej visades upp i Pampushamnen på söndag.
Lågt räknat passade omkring 2 000 besökare på att stifta närmare bekantskap med fartyget i synnerhet och den eviga vintriga kampen mot isen i Bottniska viken i allmänhet.
– För handelssjöfartens skull hoppas vi givetvis på milda vintrar. Men för vår egen del vill vi att de ska vara riktigt bistra. Då får vi mer att göra och kan motivera vår existens på ett annat sätt. Isbrytningen behövs verkligen, inte minst i framtiden när det blir både fler och större fartyg samtidigt som vindkraftparkerna byggs ut ute till havs, sa befälhavaren Göran Forss medan det välorganiserade tåget av nyfikna passerade med gemensamt sikte mot kommandobryggan några våningar upp.
Frej drog till sig besökare i alla åldrar. Från lite mer rutinerade herrar som själva gjort lumpen i flottan en gång i tiden till barnfamiljerna på söndagsutflykt.
Elin och Anders Thydén, med barnen Axel, Svea och Tage, tillhörde den sistnämnda kategorin. Efteråt var de mycket nöjda med sitt besök ombord.
– Otroligt spännande och intressant. Och kul att få en inblick i något som man annars inte har en aning om. Fast vad högt fartyget var. När vi stod längst där uppe var det nästan läskigt att titta ned, sa Elin Thydén.
Sugen på en ny yrkeskarriär?
– Vore jag 20 år yngre, så kanske, fyllde Anders Thydén i.
Under hösten besöker Frej, liksom två andra av Sjöfartsverkets isbrytare (Ymer och Ale), en rad svenska hamnar för att just locka flera att jobba inom sjöfarten. Den 18–19 september är gymnasieskolor och universitet inbjudna att besöka fartyget.
Frej sjösattes 1975 och är en del i satsningen på flera isbrytare i Östersjön som medfört att inga svenska hamnar har behövt stänga på grund av isläget på nästan 50 år.
– Norrköpings hamn har en mer skyddad situation än andra hamnar. Sjöfartsverkets isbrytare ansvarar bara för öppet hav. Till i höjd med Oxelösund. Inne i Bråviken är det skyddat vatten och därmed hamnens egen ansvar, sa Amund Lindberg, Sjöfartsverkets affärsområdeschef för vintersjöfart.
Även isbrytaren Ale är på väg till Norrköping. Den 20 september är det dags för ett nytt öppen hus ombord. Samma stora intresse då?