Chefens svar: Därför splittrades personalgruppen

Personal, anhöriga och även facket har riktat skarp kritik mot kommunen sedan arbetsgruppen på Havregatans gruppbostad splittrats. Enligt verksamhetschef Anneli Granath handlar beslutet om kvalitetsbrister.

Anneli Granath säger att det sticker ut med såna här omfattande åtgärder. "Det är inte vanligt och ingen åtgärd som vi gör enkelt", säger hon.

Anneli Granath säger att det sticker ut med såna här omfattande åtgärder. "Det är inte vanligt och ingen åtgärd som vi gör enkelt", säger hon.

Foto: Axel Johansson

Norrköping2023-10-20 10:00

Teorierna om varför beslutet togs handlar till stor del om att det har funnits en konflikt mellan medarbetarna och enhetschefen. När vi försöker få kontakt med enhetschefen för en kommentar hör i stället verksamhetschefen Anneli Granath av sig.

Hur kommer det sig?

– Vi har bestämt att det är jag som svarar på frågor från media och att enhetschefen jobbar på plats.

Anneli Granath bekräftar att det finns en polisanmälan gällande skadegörelse på ett kontor, men vill inte gå in på några detaljer. Hon vill inte heller gå in på detaljer kring varför väktare sattes in och säger att det var en bedömning som gjordes utifrån situationen.

– Det är en stor åtgärd och det väcker så klart många frågor. Det vi utreder är brister gällande tystnadsplikt, uteblivna insatser och dokumentation.

undefined
Anneli Granath säger att det sticker ut med såna här omfattande åtgärder. "Det är inte vanligt och ingen åtgärd som vi gör enkelt", säger hon.

Personalens uppfattning om anledningarna bakom splittringen skiljer sig mycket från det som du berättar. Hur kan det komma sig?

– All respekt för de olika upplevelser som finns, men när vi ser kvalitetsbrister är vår skyldighet att agera.

Enligt uppgift förbjöds personalen att prata med brukare och anhöriga. Stämmer det och brukar det gå till så?

– Självklart får våra medarbetare prata med vem de vill. I det här fallet handlade det dock om att den här typen av information kan väcka starka känslor. I denna situation ville vi säkerställa att informationen om splittringen till brukarna och anhöriga skulle komma från arbetsgivaren och inte från medarbetarna. Budskapet var därför att de utifrån brukarnas bästa inte skulle ha kontakt med brukarna.

undefined
Anneli Granath på vård- och omsorgskontoret i Norrköping säger att hon har full förståelse för att man kan uppleva en oro för sina anhöriga på boendet. "Men vi gör det här för att ser att det har varit kvalitetsbrister".

Var det viktigt att det här skulle ske snabbt?

– När man tar ett sådant här beslut så har man gjort en plan för det och riskanalys för hur det ska ske. Och man gjorde bedömningen att det skulle ske på det viset.

Är det något ni kunde ha gjort annorlunda som ni är självkritiska till?

– Självkritisk ska man alltid vara. Vi ska också titta på om vi hade kunnat göra det på ett bättre sätt.

Anneli Granath säger att hon har full förståelse för att man kan uppleva en oro för sina anhöriga på boendet.

– Så fort vi landar i utredningarna ska man kunna komma till boendet och få svar på sina frågor.

undefined
"Vi har inga indikationer att brukare har blivit utsatta för något grövre brott utan det är sammantagna kvalitetsbrister som vi ser att vi inte kommer till rätta med", säger Anneli Granath.

Det blir mycket spekulationer kring vad som har hänt. Kan du ge några lugnande besked?

– Vi har inga indikationer att brukare har blivit utsatta för något grövre brott utan det är sammantagna kvalitetsbrister som vi ser att vi inte kommer till rätta med. En kontakt kommer att tas när vi vet vilka som är berörda. Vi kommer också att granska oss själva utifrån att vi splittrar en arbetsgrupp. Det är inte vanligt att man gör så och vi kommer titta på om vi kunde ha gjort på något annat sätt. Vår högsta prioritet är dock att säkerställa trygghet och en god vård- omsorg för våra brukare.

Efter att ha varit i kontakt med Anneli Granath kommer ett nytt besked. Två nya enhetschefer kommer att ta över på enheten.

– Jag kan inte gå in på detaljer, men vi kommer byta ledningsansvar.

Vad händer med den förra enhetschefen?

– Han har hand om flera enheter så det kommer inte hända så mycket.

Blir det någon skillnad för medarbetarna som splittrats?

– Nej, det beslutet står kvar.

Vi har bett om att få ta del av lex Sarah-anmälningarna som anhöriga och personal fått information om, men enligt Anneli Granath pågår fortfarande en utredning. När den är klar kommer en bedömning göras om det ska anmälas.

Detta har hänt

25 september splittrade och omplacerade kommunen personalstyrkan på Havregatans gruppbostad.

Personalen leddes in i gruppbostaden under uppsikt av väktare och fick inte prata med brukarna.

Enligt uppgifter till oss grundar sig beslutet på en konflikt mellan personalen och enhetschefen.

Anhöriga säger till oss att det aldrig har varit några problem med personalen på boendet, men att det har blivit kaotiskt sedan de byttes ut.

Enligt kommunen handlar det om kvalitetsbrister som inte har gått att lösa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!