Chefen reagerar efter regeringens besked om flygplatsen

Norrköpings flygplats förlorar sin status som beredskapsflygplats när regeringen vill ha en beredskapsflygplats per län. I Östergötland får Linköping den rollen. "Ett jättemärkligt beslut", säger flygplatschefen Peter Jansson.

"Jag tycker att det är ett felaktigt beslut och vi kommer också att kontakat regeringen i frågan och påvisa hur det faktiskt ser ut", säger Peter Jansson, vd för Norrköpings flygplats som enligt regeringens förslag tappar sin status som beredskapsflygplats.

"Jag tycker att det är ett felaktigt beslut och vi kommer också att kontakat regeringen i frågan och påvisa hur det faktiskt ser ut", säger Peter Jansson, vd för Norrköpings flygplats som enligt regeringens förslag tappar sin status som beredskapsflygplats.

Foto: Sarah Olsson

Norrköping2022-12-16 17:49

Förvåning och besvikelse. På Norrköpings flygplats har man svårt att se logiken bakom regeringens förslag som innebär att Norrköping inte längre ska vara en beredskapsflygplats.

– Ser man till statistiken verkar det absolut finnas ett jättebehov av att vi är beredskapsflygplats. Under de här två åren har vi haft närmare 170 landningar med ambulansflyg. Vi har med råge öppnat flygplatsen under ej ordinarie öppettider över 100 gånger så att det finns ett behov av ambulansflyg verkar klart, säger Peter Jansson, vd för Norrköpings flygplats.

undefined
Norrköpings flygplats har haft närmare 170 landningar av ambulansflyg de senaste två åren och över 100 gånger har flygplatsen öppnats upp efter ordinarie öppettider. "Det visar att behovet finns", menar flygplatsens vd Peter Jansson.

Bakgrunden till förändringen är att regeringen har anslagit pengar i sin budget för att Trafikverket ska upprätthålla systemet med så kallade beredskapsflygplatser. Dessa flygplatser pekas ut som särskilt viktiga och utgör en central funktion när det kommer till patienttransporter, räddningstjänstinsatser, kustbevakning eller annan akut verksamhet. Flygplatserna ska hålla personal i beredskap dygnet runt för att kunna ta emot flyg.

Förslaget innebär att regeringen inrättar tre nya beredskapsflygplatser i Sverige – i Halmstad, Skavsta och Västerås. Samtidigt försvinner tre andra – Eskilstuna, Skövde och Norrköping. Målet är att ha en bättre geografisk spridning med en beredskapsflygplats i varje län. Linköping får den rollen i Östergötland och Norrköping anses ligga för nära Linköping geografiskt.

Sverige har och har haft tio permanenta beredskapsflygplatser. I samband med pandemin upptäckte man att detta inte var tillräckligt och 17 flygplatser fick rollen som tillfälliga beredskapsflygplatser, och bland dem ingick både Norrköping och Linköping.

undefined
"Jag tycker att det är ett felaktigt beslut och vi kommer också att kontakat regeringen i frågan och påvisa hur det faktiskt ser ut", säger Peter Jansson, vd för Norrköpings flygplats som enligt regeringens förslag tappar sin status som beredskapsflygplats.

– Jag tycker att det är ett felaktigt beslut och vi kommer också kontakta regeringen i frågan och påvisa hur det faktiskt ser ut. Det är synd om invånarna också, som inte ges den här möjligheten, säger Peter Jansson.

Ekonomiskt och personalmässigt får förändringen inga större konsekvenser för flygplatsen.

– Ersättningen har täckt kostnaderna för att hålla beredskap. Vi har inte blivit rika på att vara beredskapsflygplats. Vi har gått runt på ordinarie personal. Enda skillnaden nu blir att de inte behöver ha en timmes inställelsetid efter ordinarie arbetstid.

Förslaget genomförs förutsatt att regeringens budget går igenom riksdagen och beslut tas. Tillsammans med Sverigedemokraterna har man en majoritet. Satsningen uppgår till 60,5 miljoner kronor per år som ska läggas till de 9,5 miljoner som är grunden i beredskapsflygplatsernas finansiering.

– Behoven under pandemin har visat vad beredskapsflygplatserna kan spela för roll. Också i det nya mycket allvarliga säkerhetspolitiska läget kommer tillgången till beredskapsflygplatser vara helt väsentligt under en tyvärr troligen lång tid, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till TT.

Målet är enligt infrastrukturministern att ha en bättre geografisk spridning med en beredskapsflygplats i varje län.

– Vi ser att det finns ett stort behov av luftfart för aktörer inom krisberedskap och totalförsvaret, säger Andreas Carlson.

Att förändringen påverkar statusen för flygplatsen tycker dock inte flygplatschefen Peter Jansson.

– Ambulansflyget kommer ju inte att sluta landa här, utan det är bara att de inte kan landa när vi inte har öppet. Synd att de ser till geografin och inte till behovet, säger han.

27 beredskapsflygplatser

Kiruna, Gällivare, Luleå, Lycksele, Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall-Timrå, Åre-Östersund, Mora-Siljan, Borlänge, Karlstad, Stockholm/Arlanda, Skavsta, Örebro, Västerås, Halmstad, Trollhättan-Vänersborg, Linköping-Saab, Jönköping, Göteborg/Landvetter, Växjö-Kronobergs, Kalmar, Visby, Ronneby, Kristianstad och Malmö/Sturup.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!