Chefen på Rikshem: "Det är oturligt"

Vi har låtit Rikshems kommunikationschef Jennie Wolmestad läsa reportaget om Therese. Så här svarar hon:

Jennie Wolmestad är kommunikationschef vid bostadsbolaget Rikshem.

Jennie Wolmestad är kommunikationschef vid bostadsbolaget Rikshem.

Foto: Rikshem

Norrköping2021-07-28 20:00

– Jag blir lite förvånad att de inte har erbjudits hyresreducering eller ny lägenhet, säger hon.

– Vi har andra hyresgäster som har fått det. Kan man inte nyttja lägenheten som vanligt har man rätt till hyresreducering – det finns ingen anledning att den här personen ska behöva bo på det här sättet. Hon kan få flytta i morgon om hon vill.

undefined
Rikshem beklagar, genom sin kommunikationschef, att familjen inte fått hjälp snabbare.

Therese har berättat att hon frågat entreprenören om hur lång tid saneringen skulle ta och varje gång fått svaret "några veckor till". Den 25 maj kontaktade hon Rikshem och var tydlig med den ohållbara situationen samt att hon ändå betalade full hyra. Hon lämnade även in en anmälan från Hyresgästföreningen. Två månader senare har hon inte fått några svar – trots att hon ringt flera gånger.

– Det är alldeles för lång tid. Vi ska återkoppla inom två dagar på en felanmälan, säger Jennie Wolmestad.

Varför det inte gjorts kan hon inte svara på:

– Det är oturligt och det är bra att det har kommit fram nu så vi kan hjälpa henne. Men det är också olyckligt att hon inte hörde av sig innan den 25 maj och tydligt förklarade sina behov.

Ni har heller inte kontaktat henne, varför gör ni inte uppföljning hos en hyresgäst som har en fuktskada så många månader?

– Det var många lägenheter som drabbades i vattenskadan och vi har 3 000 lägenheter i Norrköping. Är det något som inte fungerar behöver man höra av sig direkt till oss.

Therese är orolig för sin dotter, vad vet ni om hälsoriskerna med att bo i en fuktskadad lägenhet?

– Jag är inte läkare och vill inte uttala mig om det, men generellt torkas fukten alltid ut väldigt noga – det är därför fläkten står där.

undefined
Jennie Wolmestad är kommunikationschef vid bostadsbolaget Rikshem.

Jennie Wolmestad säger att Therese kan få både hyresreducering och en ny lägenhet om de bara får kontakt. Hon undrar även om det är okej att de kontaktar Therese efter vårt samtal.

När Therese får höra detta blir hon glad:

– Jag är glad att de tar sitt ansvar och att det kanske löser sig – det ska bli spännande att höra vad de säger när de ringer, säger hon.

– Samtidigt blir jag lite misstänksam att de ändrar sig nu när ni hörde av er.

Vi ställer frågan till Jennie Wolmestad:

Ska media behöva höra av sig för att ni ska agera?

– Vi hanterar tusentals kundärenden varje månad, de allra flesta utan problem eller inblandning från media. Andra hyresgäster har fått hyresreduktion eller evakuering och det finns ingen anledning att den här hyresgästen inte skulle få det – oavsett om media hör av sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!