– Det är naturligt när man byter system att det anpassas efter vad de flesta vill ha. I dag vill en stor majoritet ha en app och sköta allt via mobilen, eller använda sitt betalkort. För dem som inte vill det har jag full förståelse för att det inte blir lika smidigt. Men den målgruppen är betydligt mindre, säger Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.
Hon håller med om att det gamla kortet med reskassa, ett kort som man laddade med pengar och som man köpte en biljett med ombord på bussen, hade varit en smidigare lösning för familjen vi pratat med, men det kortet är passé.
– Det är inga moderna biljettsystem i dag som har reskassa. Med en reskassa lånar man som kund ut pengar i förväg, i dag betalar man sin biljett när man behöver den. Reskassa ersatte kontanterna en gång i tiden och det är inget vi kommer att komma tillbaka till.
För att hålla nere antalet kort för familjen föreslår hon att de laddar kortet med biljetter som klarar både resor från Krokek och inom stadszonen. Det blir lite dyrare, men de slipper ha flera kort.
– Man får göra en avvägning om det ska vara enkelt eller billigt. Ibland får man betala lite extra för enkelhet, säger Eva Jylltorp.
Många äldre som inte har en smartphone saknar också det gamla systemet. Men till skillnad mot barn har många äldre i dag ett betalkort att använda vid resor. I stadstrafik blir resorna då lite dyrare, det beror på att maskinen ombord på bussen, som man håller upp sitt betalkort mot, automatiskt tar fullt pris för biljetten. Den kan inte ge någon seniorrabatt.
– Då får man betala 26 kronor i stället för 18 kronor för en enkelresa. I express- och landsbygdstrafiken köps biljetten hos föraren, där kan man få seniorrabatt.
Men det sitter ju plastband i bussarna på grund av coronaviruset?
– Förarna får hjälpa till över plastbanden, eller också får de öppna framdörren så man får hjälp med biljetten den vägen. Det ingår fortfarande i förarnas uppdrag att hjälpa till med biljettköp.
Kan ni backa så att de som vill ha tillbaka kortet med reskassa kan få det?
– Det är inget alternativ. Vi har utvecklat systemet ihop med Skåne- och Blekingetrafik och i alla andra delar av landet försvinner systemen med reskassa.
Reaktionerna har varit liknande i Skåne och Blekinge.
– Våra kunder är väldigt lika. Det är ingen överraskning att de kunder som hållit hårt i sin reskassa är de som är mest kritiska, säger Eva Jylltorp.