Chefen för akuten: "Jag har bett om ursäkt"

Det brast på flera håll när Muharem skickades hem. Det säger Andreas Rönnersten, verksamhetschef på akutkliniken i Norrköping.

Chefen för akutmottagningen berättar att man har bett om ursäkt för vad som hände Muharem.

Chefen för akutmottagningen berättar att man har bett om ursäkt för vad som hände Muharem.

Foto: Joakim Blomqvist/arkiv

Norrköping2020-10-31 17:56

– Det är alltid olyckligt när det blir oklarheter och missförstånd kring patienter som skrivs ut från oss.

– Jag kan se att vi i det här fallet har brustit i ett par frågor.

En av bristerna som han medger: Att informationen om att Muharem skickats hem inte förmedlades på det sätt som utlovat. Enligt Andreas Rönnersten ska rutinerna kring hur anhöriga informeras nu förbättras.

– Det är särskilt viktigt för patienter som är äldre eller på något vis har bristande möjlighet att ta till sig eller förmedla informationen.

När Muharem kom hem hade han fortfarande en nål i armen som använts vid en intravenös behandling.

– Att ta bort infarter är en självklarhet och något som bara måste fungera. Vi har bra rutiner för det och här har vi bara missat att följa dem.

Familjen uppger att han hade avföring på kläderna när han skickades hem?

– Patienten kom hem nedsmutsad vilket var tråkigt, men vi har klok personal som säger att han var duschad och ren när han åkte härifrån.

Vad vill du säga till familjen?

– Jag har bett om ursäkt för den bristande informationen och för att nålen blev kvar. Sedan har jag bett om ursäkt för hela deras upplevelse. Oavsett i vilken grad någon har gjort fel eller rätt har deras upplevelse av vården varit väldigt dålig, vilket är tråkigt och något vi beklagar. Vi strävar efter att alla ska ha en positiv upplevelse av besök här och se att akutmottagningen är en trygg plats och en funktion man kan lita på.

Karta: Vrinnevisjukhuset
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!