Beskedet: Bygget blir 58 miljoner dyrare: "Räknat fel"

Om ett par veckor ska den nya järnvägen till och från hamnen kopplas på stambanan. Nu visar det sig att också Kardonbanan kostar mer än beräknat. Sammanlagt handlar det om närmare 60 miljoner kronor.

Projektörerna räknade fel på mängden schaktmassor och gav felaktiga uppgifter gällande byggnationen av Kardonbanan, något som kostar kommunen 28 miljoner kronor extra utöver de 230 miljoner som var budgeterade.

Projektörerna räknade fel på mängden schaktmassor och gav felaktiga uppgifter gällande byggnationen av Kardonbanan, något som kostar kommunen 28 miljoner kronor extra utöver de 230 miljoner som var budgeterade.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2020-10-01 10:15

Miljonerna rullar när kommunen och Trafikverket bygger ny infrastruktur och järnväg på Malmölandet. Bara kommunens andel landar på 422 miljoner kronor. Det är 58 miljoner kronor mer än budgeterat, pengar som kommunen nu får skjuta till från det sparade kapitalet.  

En stor del av de ökade kostnaderna beror på att det blivit större mängder schaktmassor som behöver transporteras bort från området, bland annat till skidanläggningen Yxbacken. Schaktmassorna ger kommunen kostnader men inga intäkter eftersom de inte anses kunna användas som till exempel fyllnadsmassor på andra byggen. 

– Det är projekteringen som har haft brister. Det är precis som med infrastrukturen på Malmölandet, man har räknat fel på hur mycket jord och sten som behöver köras bort. Det är väldigt stora ytor det handlar om, säger Gunnar Cederberg, avdelningschef vid samhällsbyggnadskontoret. 

undefined
Om några veckor ska Kardonbanan kopplas samman med stambanan. Schaktmassorna transporteras till bland annat Yxbacken i Åby. På bilden är det bara en del av alla schaktmassor.

För Norrköpings kommun blir bygget av Kardonbanan 28 miljoner kronor dyrare än de 230 miljoner kronor som kommunen avsatt. Lika stor del av underskottet täcks av Trafikverket. Men det är inte bara järnvägen Kardonbanan som blivit dyrare. Även kostnaden för gator, broar, vägar och annan infrastruktur på Malmölandet har dragit iväg.  

På tisdagen beslutade kommunfullmäktige att godkänna ett underskott på 30 miljoner kronor för den delen av projektet. 

Senare under hösten får de ta ställning till underskottet för Kardonbanan. 

– I avtalet vi har med den entreprenör som bygger banan ingår att de har rätt till extra ersättning om de upptäcker fel och brister i det underlag de fått från oss. Det är för att skydda entreprenören från extra kostnader.  

undefined
Byggnationen av både järnväg, vägar, broar och annan infrastruktur innebär att flera hundratusen kubikmeter massor i form av främst lera schaktats bort. På bilden är det bara en del av alla schaktmassor.

Men det finns även andra fel i beräkningarna.  

Ett problem flera tjänstemän uppmärksammat är att det saknas tillräcklig kontroll av de beräkningar som inköpta konsulter gör till olika projekt. 

– Normalt sett blir det rätt men när det blir fel så får det de här konsekvenserna, det är en avvägning vi får göra, säger Gunnar Cederberg. 

Gunnar Cederberg skulle därför vilja ha fler anställda på samhällsbyggnadskontoret som hade som uppgift att granska de inköpta projektörernas arbete och handlingar. 

– Det är en bra ekonomi, för i regel är det billigare med anställda än med konsulter. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!