Som vi tidigare berättat har vägbron bakom pappersbruket i Skärblacka varit avstängd med anledning av ett renoveringsarbete på järnvägsbron intill. Arbetet kommer att avslutas inom kort och därmed kan bron öppnas upp helt igen.
Då uppstår nästa problem. Trafikverket har genomfört en inspektion av bron och anser att den är i så dåligt skick att den bör stängas av omedelbart. Vägföreningen är av en annan åsikt.
– Vi har fått rekommendationer av Trafikverket att stänga bron. Vi kommer att fortsätta utreda själva, vår bedömning är att den håller för personbilar, berättar Sonny Gynnhammar, ordförande i Skärblacka vägförening.
– Vi kommer att renovera bron, men det kan dröja fram till slutet av nästa år, möjligen 2023, innan det är klart.
Trafikverket vill inte ta något ansvar för brons fortsatta användning. Vägföreningen är av en annan uppfattning och vill i stället hålla bron öppen, men skriva ner de värden för tillåtet axeltryck, till cirka en tredjedel av nu gällande värden. Ansvaret är alltså framöver vägföreningens.
– Ja, bron kommer inte rasa, utan det som blivit påtalat är vägbanan. Vi har inte sett någon påverkan hittills, trots att även tung trafik åkt där. Det finns ingen risk! Det är så jäkla dåligt av Trafikverket, det är skandalöst. Innan åkte fordon på 16 ton över här och nu rekommenderas att stänga den helt. Det saknar helt förnuft.
Staffan Eriksson är enhetschef för enskilda vägar på Trafikverket.
– Det är baserat på den inspektion som vi gör var sjätte år. Inspektören i det här fallet berättade att det var bland det värsta han hade sett. Vägföreningen är juridiskt ansvarig och vi beordrar inte, utan det här är en rekommendation från vår sida att stänga bron. Händer något är det på deras ansvar, säger han.
– Hade jag varit ansvarig så hade jag inte tillåtit trafik här, för det skulle jag inte våga. Det kan ju mycket väl vara så att det håller, men det går inte att garantera.
Kan du garantera säkerheten trots skadorna?
– Ja. Ingen bil eller människa kommer att hamna i vattnet, men vi ska som sagt själva undersöka bron med den expertisen vi har, berättar Sonny Gynnhammar.
Företaget WSP har sedan i våras jobbat på uppdrag av vägföreningen och deras bedömning är att det behöver göras kompletterande utredningar för att få klarhet i statusen på bron.