Efter förra festivalen hade kommunens miljöinspektörer en hel del att anmärka på när det gällde festivalens sätt att sköta hygienen och miljön på området. Redan då förvarnade man om att man inför årets festival skulle ställa ökade krav på festivalarrangören FKP Scorpio Hultsfred AB.
I dag sammanträder byggnads- och miljöskyddsnämnden och då ska ett beslut tas om en hel rad "försiktighetsmått och egenkontroll" som festivalarrangören ska följa. Kraven är uppdelade i 15 punkter, varav sex handlar om höga ljudnivåer och resten om olika aspekter på den fysiska miljön på festivalområdet. Så här motiverar man beslutet:
– Vid arrangemang av Bråvallafestivalens storlek och omfattning finns det risk för att olägenheter för människors hälsa –både för närboende och besökare– och miljö kan uppstå. Riskfaktorer inkluderar bland annat hygienaspekter, kemikaliehantering, buller, höga ljudnivåer, nedskräpning och lukt.
För få toaletter
NT har tidigare berättat om det som fungerade mindre bra under förra årets festival. Främst handlade det om att det fanns alldeles för få toaletter på området och att städningen av dem inte fungerade. Vatten och avlopp fungerade dåligt, vissa serveringsställen hade ingen tillgång till vatten alls och det fanns heller inget fungerande avlopp. Arrangörens egen vattenförsörjning inom området var underdimensionerad.
Trots löften om att sätta upp skydd mot Glan så att ingen miljöfarlig verksamhet skulle ske inom skyddszonen för vattenskyddsområdet, så fanns inga skydd. Istället stod bilar parkerade ända nere vid stranden.
Så här skriver miljönämnden i sitt beslut om detta:– Arrangemanget får inte beskrivas inom primär och/eller sekundär zon för Glans vattenskyddsområde. En fysisk avgränsning ska göras för att förhindra tillträde.
Mäta ljudnivån
Ljudnivåerna måste hållas inom de tillåtna gränserna menar kommunen och kräver att arrangören fortlöpande ska mäta så att de tillåtna ljudnivåerna inte överskrids 24 timmar efter varje konsert ska arrangören kunna visa upp mätningsresultatet för miljökontorets representanter.
Vid ett möte med arrangören i mitten på mars fick miljökontoret försäkringar om att många förbättringar ska göras vid årets festival. Det kommer att finnas betydligt fler vattentoaletter både på campingområdet och festivalområdet. Det visade sig förra året att dessa fungerade betydligt bättre än de många bajamajorna som var uppställda, men där städning och tömning inte fungerade. På campingområdet kommer det också att finnas fler duschar.
Dessutom har man förberett en betydligt bättre organisation kring avfallshanteringen och städningen. Vid förra årets festival återstod ett gigantiskt städarbete efter festivalen. I år ska arrangörerna städa fortlöpande under hela festivalen.
– Vi märker att man har förberett sig på ett helt annat sätt inför den festivalen och det känns jätteroligt. Det vi har reagerat på har de också själva sett. Vi kommer att ha fortlöpande möten under hela våren för att se att allt fungerar under festivalen, säger miljövårdsinspektör Veronica Cederlund.