Branschjättar valde bort Norrköping: Hamnen överskattas

Politikerna i svenska kuststäder överskattar hamnarnas betydelse när de vill locka logistikföretag till kommunerna. Det menar logistikleverantören Kuehne & Nagels svenska vd Helgi Ingólfsson.

Norrköpings hamn är viktig för näringslivet, men kanske inte lika viktig som politikerna vill göra gällande.

Norrköpings hamn är viktig för näringslivet, men kanske inte lika viktig som politikerna vill göra gällande.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2020-09-10 06:00

Postnord växer i Norrköping. Dollarstore däremot valde att bygga sitt centrallager i Örebro. Där hade Norrköpings hamn ingen betydelse.

– Även om hamndirektörer och kommuner satsar mycket pengar på att bygga stora monument över vad som ska vara kommunens framtida framgångar, så är det inte är vad vi tittar efter, säger Helgi Ingólfsson.

Norrköpings politiker och tjänstemän satsar på att göra Norrköping attraktivt som logistiknav. I marknadsföringen framhålls läget med närheten till E4, järnväg och hamn.

– Kommunen har satsat en miljard kronor bara i hamnen, säger Reidar Svedahl, (L), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Satsningen ska svara mot företagens efterfrågan och ge Norrköping arbetstillfällen.

Helgi Ingólfsson menar att närheten till en hamn inte är avgörande i valet av logistikcenter. Det är slutkundens behov som har den största betydelsen i leveranskedjan. Det i sin tur skapar en total infrastruktur och är avgörande för val av placering av distributionscenter.

– Allt gods kommer inte in med container och den stora trafiken är faktiskt ut från logistikcentret och inte in till det. För distributionsbilarna kan det tvärtom vara problem med längre sträckor ut till hamnarna än om de ligger på en strategisk plats inne i landet, säger han.

Och båt behövs inte alltid.

– För väldigt många gånger kan man förflytta containrar i stora volymer med järnväg. Och sedan är det klart att det påverkar hur lätt det är att rekrytera folk. Vår erfarenhet är att det är lätt att rekrytera duktig personal i Norrköping, det talar mycket för Norrköping.

När den amerikanska e-handelsjätten Amazon bad Kuehne & Nagel ta fram en lämplig plats för ett lager i Sverige föll valet på Eskilstuna. Enligt Helgi Ingólfsson kunde Norrköping med sitt fördelaktiga läge ha varit intressant – om det hade funnits färdiga lokaler.

Är Norrköping för sent ute?

– Nej det tror jag inte. Man är lite sena, men inte för sena. Man kanske ska fokusera mindre på hur fint man ligger med hamnen och mer på hur distributionsnätet ser ut därifrån. I dag pratar man gärna om "centre of gravity", det är bättre att fokusera på det än på hur godset kommer in.

Centre of gravity är ett sätt att beräkna vilken plats som minimerar kostnaderna för en ny anläggning utifrån parametrarna marknader, volymer av varor och fraktkostnader.

Dollarstore valde bort Norrköping för att istället bygga sitt centrallager i Örebro. Inte heller företagets vd Bent Holm-Petersen ser inte närheten till en hamn som avgörande.

– Man kan säga att hamnen bara är en faktor av många. Hamnen ligger där den ligger även om lagret inte ligger där.

Viktigt är att komma ihåg att valet av hamn för containertrafiken till logistikcentret kan skifta över tid, menar han. För Dollarstores räkning är Göteborgs hamn viktig idag.

Reidar Svedahl förvånas över att närheten till hamnen inte bedöms som viktigare av Helgi Ingólfsson och Bent Holm-Petersen.

– Vi både hör och märker ett stort intresse bland företag att vara nära hamnen. Snabba omlastningar sparar tid och pengar. Sedan är det klart att det är olika för olika företag. Självklart är det intressant att vara nära hamnen om du handlar med varor som kommer med båt. Ju mer du importerar från Asien desto mer intressant är hamnen.

Norrköpings hamn

Norrköpings hamn är ett helägt kommunalt bolag som bedriver hamn-, stuveri- och terminalverksamhet. Under 2018 hanterades drygt 4 miljoner ton gods i hamnen. Till största delen handlade det om containertrafik, både inkommande och utgående. 

Det pågår en stor satsning i form av en utbyggnad av Norrköpings hamn samtidigt som ny järnväg – Kardonbanan – byggs för att binda samman hamnen med stambanan. Miljarder har de senaste åren satsats på hamn, järnväg och infrastruktur.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!