Bil voltade in i reklamskylt – nu har butiken fått nog

Parkeringen har länge varit en samlingsplats på kvällar och helger. Efter flera incidenter har fastighetsägaren och butiksansvarige fått nog. "Det skulle vara en mardröm om det hände något", säger Fredrik Backström på City Gross.

Fredrik Backström är tillförordnad gruppchef hos City Gross och har efterfrågat barriärer på parkeringsplatsen för att få ordning på busåkandet under kvällstid.

Fredrik Backström är tillförordnad gruppchef hos City Gross och har efterfrågat barriärer på parkeringsplatsen för att få ordning på busåkandet under kvällstid.

Foto: Ulf Stråhle

Norrköping2023-12-30 20:00
undefined
Tillsammans med fastighetsägaren Arwidsro, har City Gross fått till avgränsningar på parkeringen.

Samlingarna och festandet är ofta i gång redan vid 20-tiden på kvällarna på parkeringen. Två timmar innan storköpet City Gross i Norrköping stänger butiken vid 22.00.

– Vi har haft situationer där personal i kassan har vittnat om att det har körts i full fart på parkeringen och att de har varit decimeter från att köra in i personalens fordon. Nu hände något för två veckor, en bil voltade in i en reklamskylt, berättar Fredrik Backström som är tillförordnad butikschef på City Gross.

Då var redan beslutet taget. För att få stopp på okontrollerad buskörning har betongräcken satts upp på parkeringsplatsen.

 – Tidigare har någon kört in i bageriväggen på baksidan av fastigheten, dörren där går knappt att stänga. 

– Vi kan inte reparera saker längre, för det går bara sönder igen, säger Fredrik Backström på City Gross.

Skadegörelsen kring parkeringsplatsen har kostat cirka 300 000 kronor per år för butiken och fastighetsägaren.

undefined
Fredrik Backström är tillförordnad gruppchef hos City Gross och har efterfrågat barriärer på parkeringsplatsen för att få ordning på busåkandet under kvällstid.

Efter pandemin har parkeringen allt oftare blivit en spontan träffpunkt på kvällar och helger. Främst för EPA- och A-traktorförare men också för många unga vuxna med bilintresse. NT var på plats i augusti och träffade nattvandrare och ungdomar.

– En del ungdomar stod och blandade grogg helt öppet. De visade ingen respekt för vuxna i närheten. Då sa vår förre butikschef att det bara var att sätta upp avgränsningarna. Jag själv har efterfrågat betongsuggor och avgränsningar länge, säger Fredrik Backström.

undefined
De nya parkeringsbarriärerna ska göra trafikmiljön säkrare för kunder och personal.

Fastighetsägaren Arwidsro har tillsammans med City Gross på flera olika sätt försökt skapa andra aktiviteter på parkeringsplatsen. Till exempel har bakluckeloppis och träningar hållits på parkeringen. Nattvandrare från Åby har också regelbundet varit på plats.

Möten har hållits tillsammans med Norrköpings kommun, fastighetsägaren och ungdomar under våren och hösten.

– Arwidsro som fastighetsägare har verkligen försökt få till en långsiktig lösning på problematiken. Men det kräver samverkan från många parter. På ett av de möten vi hade efterlystes en annan yta för ungdomarna att få vara på. Då sa kommunens representant att det är för dyrt. Men vad kostar det om något allvarligt händer, frågar Fredrik Backström retoriskt.

undefined
Tony Georgsson, säkerhetsstrateg på Norrköpings kommun.

Tony Georgson, säkerhetsstrateg på Norrköpings kommun har varit med i diskussionerna kring problemen på City Gross parkering och anser att frågan är komplex.

– En stor del av de här festande personerna är unga vuxna. Jag vet inte om det är ett kommunalt uppdrag att vi ska hitta på aktiviteter om var de ska åka runt med sin bil, säger Tony Georgsson.

Polis har varit på plats och gjort fordonsinspektioner, det har resulterat i att fordon lämnar platsen och att de hittar nya ställen att samlas på.

Kommunen anser att det största ansvaret, i detta fall, ligger hos fastighetsägaren och hyrestagaren, men att de vill hjälpa till att hitta lösningar tillsammans med dem. Länsstyrelsen driver idag, tillsammans med polis och kommun samt motorintresserad ungdom, ett samarbetsprojekt.

– Där försöker vi motverka okynneskörningar. Vi vill samverka och hjälpa till så mycket vi kan som kommun. Men jag förstår att det finns en viss frustration. Samlas det uppemot 200 fordon är det en ganska stor kaka att bita i, säger Tony Georgson.

Karta: City Gross
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!