Beslutat: Den nya stationen ska ligga uppe på en bro

Det blev som Norrköpingsborna ville: Stadens nya station ska ligga i upphöjt läge. Det beslutade ett enigt kommunfullmäktige på måndagskvällen.

Ett enigt kommunfullmäktige beslutade på måndagen att Norrköpings nya järnvägsstation ska ligga upphöjt.

Ett enigt kommunfullmäktige beslutade på måndagen att Norrköpings nya järnvägsstation ska ligga upphöjt.

Foto: Norrköpings kommun

Norrköping2020-12-16 15:25

Under hösten har Norrköpingsborna fått ta ställning till tre alternativ till nytt stationsläge: En upphöjd och två förlagda på marken. De allra flesta röstade för en upphöjd lösning.

Det är inte första gången alternativet med en station i upphöjt läge förespråkas. Ändå var det ett historiskt beslut politikerna fattade när ett enat fullmäktige på måndagkvällen ställde sig bakom alternativet.

Lösningen med upphöjt läge har setts som kostsam i jämförelse med att lägga stationen i gatunivå. Den lösningen skulle i sin tur bli billigare på kort sikt.

– Det upphöjda läget innebär en större medfinansiering från kommunen. Men anläggningen kommer att vara Trafikverkets och de har ansvar för drift och underhåll. Kostnadsmässigt går vi på mellanalternativet sett utslaget på 130 år, säger Olle Vikmång (S), kommunstyrelsens nye ordförande.

Med det upphöjda läget kan alla trafikslag enkelt passera järnvägen, till exempel kan spårvägen fortsätta från Drottninggatan under stationen och vidare till Butängen.

– Det ger större möjligheter för stadsutvecklingen, att bygga ut staden kring stationen, säger Vikmång.

Han är övertygad om att Ostlänken kommer att leda till ökad inflyttning, fler arbetstillfällen och en positiv utveckling för hela Norrköping.

– För mig är Ostlänken inte bara ett järnväg, utan en investering i välfärd som ger utveckling och jobb.

Beslutet togs i skuggan av att Trafikverket nyligen presenterat fyra förslag till besparingar inför den planerade utbyggnaden av ett nytt järnvägsnät. I förslagen har dragningen av Ostlänken gått utanför Norrköping.

– Jag förstår att det kan bli förvirrat, men det är två helt olika processer, säger Olle Vikmång.

– I huvudprocessen kopplad till Ostlänken jobbar vi och Trafikverket redan nu konkret. Vi förhandlar hur den centrala stationsbyggnaden ska utformas och hur utgifter kopplade till den investeringen ska fördelas, fortsätter han.

Kan Norrköpingsborna vara säkra på att Ostlänken kommer in i stan?

– Ja, jag känner i alla fall ingen oro. Trafikverket och ansvarigt statsråd har sagt att fattade beslut gäller. Då är det ett centralt stationsläge i Norrköping.

Det ni har gått ut med är alltså ingen visionsbild?

– Nej, det är inte en vision längre. Vi är redan på gång att flytta godsbangården för att göra plats för Ostlänken genom Norrköping. Planeringen har kommit långt.

Karta: Resecentrum Norrköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!