När samhällsplaneringsnämnden sammanträdde den 17 september beslutades om nya budgetramar för flera projekt – bland dem en av de dyraste satsningarna någonsin i Norrköpings historia; Johannisborgsförbindelsen. Det är den nya östra ringleden som ska knyta ihop E22 med E4.
Enligt tidigare beräkningar skulle etapp 2 – den mest kostsamma delen, som bland annat innehåller den nya bron över Motala Ström – motsvara en kostnad på drygt 797 miljoner kronor. Enligt nya beräkningar lär prislappen landa på 999 miljoner kronor – alltså en ökning med 202 miljoner kronor.
I protokollet till beslutet hänvisas till en ny kalkyl som visar på kostnadsökningar med 25 procent i projektet. Den största delen av kostnadsökningen beror på att byggkostnadsindex ökade med 22,7 procent mellan fjärde kvartalet 2021 och första kvartalet 2024.
Enligt kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) är den här investeringen central och nödvändig.
Varför?
– Med den belastning som råder på infrastruktur i dag och utifrån trafiksituationen att många människor köar till och från jobbet är den här viktig. Staden växer och vi behöver trafikförsörja nya områden, exempelvis Inre hamnen.
En kostnadsökning på 200 miljoner kronor redan innan byggstart känns ändå som rätt så mycket?
– Det är mycket pengar och vi får prioritera hårt mellan olika investeringar som kommunen måste göra. Johannisborgsförbindelsen är en del av ett större infrastrukturpaket som är helt nödvändigt, för att åtgärda trafiksituationen vi har i dag men också för att den inte ska bli ännu värre i framtiden och i takt med att kommunen utvecklas.
Finns det någon smärtgräns?
– Det är svårt att få en exakt budget initialt när man projekterar en sådan stor infrastrukturutbyggnad. Men nu har vi kommit långt i projektet och jag har tilltro till att den här budgeten som nu presenteras kan hållas. Men givet att det händer något i projektet eller i omvärlden framåt som fördyrar får vi ta ställning till det då. Vid varje givet läge så kommer fördyringar att behöva ställas mot andra investeringar.
Beslutet medför "en högre investeringsbudget, men lägre driftskostnader". Vad innebär det?
– Utökningen av ram hanteras genom att vi skjuter andra projekt fram i tiden. Vilket innebär att de projekten kommer belasta driften senare, efter den här planperioden. Då får man en högre första kostnad i investeringsbudgeten men en lägre i driften.
Ni ökar budgetramen för vägsatsningen med 200 miljoner kronor samtidigt som ni avvecklar skolor och fritidsgårdar, sparar pengar på boendestöd och inte vill kompensera SON för den högre hyran i Louis de Geer. Förstår du Norrköpingsbor som tycker att ni borde göra en annan prioritering?
– Jag tror att de flesta Norrköpingsbor förstår att det är skillnad mellan investeringspengar och driftbudget. Det här kan ju inte alls ställas mot att vi stänger skolor som inte behövs för att det inte finns tillräckligt med barn. Vi har för många tomma platser både i förskolor och skolor. Kultur går också på driftbudgeten så det blir inte jämförbart, för detta är en investering. Fritidsgårdar går också på driften.
Enligt Sophia Jarl är samhällsbyggnadskontoret kostnadsmedvetet och det pågår ett aktivt arbete för att hitta billigare alternativ i projektet. Man ser exempelvis över antalet nödvändiga brostöd i vattnet, separering av trafik och geotekniska förstärkningsåtgärder.
Den nya budgetramen ska upp i kommunfullmäktige i november i samband med att tilläggsbudgeten ska klubbas igenom.