Beskedet: Elsa, 99, blev hissansvarig

Sonen: Jag trodde det var ett skämt men kommunen bekräftade. Min mor är ansvarig för service och reparationer.

Hissansvarig. Elsa Carlsson, 99 år, ska enligt rutinerna ansvara för trapphissen i höghuset. I bakgrunden sonen Bengt.

Hissansvarig. Elsa Carlsson, 99 år, ska enligt rutinerna ansvara för trapphissen i höghuset. I bakgrunden sonen Bengt.

Foto: Michael Svensson

Norrköping2016-07-10 08:00

LÄS MER: Kommunen: Därför fick Elsa ansvaret.

Därför blev Elsa Carlsson och hennes anhöriga mycket förvånade över brevet från kommunen. På Byggnads- och miljöskyddsnämndens brevpapper står att läsa att kommunens bostadsanpassning inte längre kommer att kunna hjälpa till med att få trapphissen servad och besiktigad. Från den 1 oktober i år är det därför Elsa Carlsson som är hissansvarig.

"Enligt Boverkets föreskrifter (BFS 2011:12) måste en hiss besiktigas, skötas och underhållas", upplyser kommunen.

"Om din hiss behöver repareras ska du vända dig till ett behörigt hissföretag. Du kan anlita samma företag som sköter servicen på din hiss även för att få den reparerad. Under garantitiden ska du dock vända dig till din hissleverantör. Tänk på att felet inte får vara orsakat av att du varit försumlig, vårdslös eller på ett felaktigt sätt hanterat din hiss om du ska kunna vara berättigad till bostadsanpassningsbidrag."

Tillsammans med skrivelsen bifogar kommunen senaste besiktningsprotokollet från det ackrediterade företaget SLP, Lyft- och elprovning. Där kan Elsa och hennes anhöriga utläsa att hissen ska besiktas vartannat år – nästa gång när Elsa Carlsson är 101 år.

I höghuset bor många som använder hissen. Enligt Bengt Carlsson har hans mamma använt trapphissen två gånger under 2016.

– Om de fortsätter att hävda att hon ska stå som ansvarig får de ta bort hissen. När hon behöver göra något sjukbesök så får hon ta sjuktransport med bärhjälp, säger han.

– Kommunen har sagt till mig att de ska undersöka om någon annan i huset kan stå som ansvarig. Men jag tycker att det är feltänkt att någon av brukarna ska stå som ansvarig för en hiss i ett flerbostadshus.

Enligt riktlinjerna

Från den 1 oktober innebär nya rutiner att de som fått bostadsanpassningsbidrag för trapphissar med mera också blir ansvariga för att utrustningen servas och repareras. Enligt kommunen är det här enligt lagen och det tidigare sättet där kommunen tecknade avtal med besiktningsföretag och reparatörer var lagvidrigt.

Enligt skrivelsen från kommunen har ägaren av hissen rätt att söka bidrag som täcker kostnaden för service och reparationer. Det finns en blankett på kommunens hemsida att skriva ut, fylla i och skicka in. Tillsammans med den ifyllda blanketten ska kvittot bifogas. Kommunen uppmanar hissägarna att se till att hissföretaget ger dem 30 dagar på sig att betala fakturan, så att de hinner få det heltäckande bidraget från kommunen.

Den som varit uppenbart vårdslös med utrustningen är inte berättigade till pengar. Vem det är som avgör om ett uppkommet fel på hissen är ditt eget framgår inte av brevet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om