Det är en verksamhet som genomgått många skepnader och har rötter i Norrköping som går tillbaka till sent 1800-tal. Verksamheten går tillbaka till gamla Televerket och Telia via Eniro till dagens Dynava. Namnet Dynava kom till 2021 när Eniro slog ihop sina kundtjänst- och kontaktcenterverksamheter i Finland och Sverige. 2022 skedde också en sammanslagning med Samres.
Nu har ett varsel lagts för hela kontoret i Norrköping med cirka 50 anställda, både heltidsanställda och deltidsanställda. Dynava har också ett kontor i Sundsvall, men det berörs inte av varslet.
– Det stämmer att ett varsel har lagts för kontoret i Norrköping. Bakgrunden är minskade volymer som slagit på det finansiella resultatet. Vi har inte riktigt lyckats öka de andra uppdragen i den utsträckning som vi hade behövt göra. Det är ganska straight forward. Vi har minskade volymer och därmed ett minskat behov av personal och därmed ett ökat behov av att minska de fasta kostnaderna, säger Madelene Hall, Sverigechef för Dynava.
Dyna är ett dotterbolag till Eniro.
– Vi har olika kontaktcenter, till exempel det gamla nummerupplysningsnumret 118 118 och sedan en hel del kunder som vi bedriver kundtjänst åt.
Förhandlingarna med de fackliga organisationerna Unionen och Seko inleddes på tisdagen. Om varslet innebär att all verksamhet i Norrköping försvinner vill inte Madelene Hall kommentera i nuläget.
– Vi får avvakta förhandlingarna. Exakt hur många som berörs kan jag inte kommentera innan förhandlingarna är klara, säger hon.