BAKGRUND: Byggplanerna har funnits i 25 år

Den har kallats den första delen av Ostlänken. Om några månader ska godstågen rulla på Kardonbanan. I den här veckan kopplas den nya järnvägen ihop med stambanan.

Järnvägen över E4:a. I mitten är den gamla dubbelspåriga järnvägsbron som ska rivas om ett par veckor. Den ersätts av två broar med varsitt spår.

Järnvägen över E4:a. I mitten är den gamla dubbelspåriga järnvägsbron som ska rivas om ett par veckor. Den ersätts av två broar med varsitt spår.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2020-10-28 18:30
undefined
Det är mängder med räls som skakapas och mängder med räls som ska svetsas på plats innan allt är klart.

Arbetet ska pågå dygnet runt fram till den femte november. Hundratals personer är inblandade i den sista etappen där växlar ska bytas ut, gamla spår rivas upp och nya läggas på. Av säkerhetsskäl är all tågtrafik mellan Norrköping och Katrineholm respektive Nyköping avstängd från tisdag till söndag den här veckan. Efter det hålls enbart ett av två spår öppet under ytterligare fem dygn medan arbetet med inkopplingen slutförs.

– Det här är en tidpunkt vi alla har jobbat för och sett fram emot ganska länge. Det kommer att bli jättekul, både på uppdragsnivå men också på en personlig nivå. Vi kommer i mål och ser resultatet av det vi jobbat så hårt för under så många år, säger Youssef Hassib, Trafikverkets projektledare för Kardonbanan.

När den nya godsjärnvägen är inkopplad på Södra stambanan ska signalsystemet testas och slutbesiktigas innan trafiken släpps på i etapper. Lite längre fram rivs den gamla järnvägsbron.

De första planerna på en elektrifierad järnväg mellan hamnen och stambanan gjordes 1996. Det var då den nya snabbjärnvägen Ostlänken mellan Järna och Linköping började ta form på pappret. Ostlänkens dragning genom Norrköping innebar att spåren från industrierna på Händelö skulle komma att skäras av. Rangerbangården behövde flyttas och samtidigt krävdes en godsjärnväg till stambanan för hamnens överlevnad. 

Men 15 år senare stoppade Norrköpings politiker hela projektet, eftersom det skulle bli för dyrt. I väntan på att Ostlänken skulle börja byggas, vilket såg ut att dröja, ville man i stället rusta upp industrispåren på Händelö.

Det tog bara något år, så ändrades planerna på nytt. 

undefined
Det blev en del trassel med bygget av Kardonbanan. Men här är det bara lättnad över att byggstarten nåtts. Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tar "första spadtaget" i november 2017.

I november 2017 fick dåvarande infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S) gemensamt lägga en symbolisk räls i Pampushamnen, som markerade startskottet för byggandet av Kardonbanan.

– Efter att ha snackat om det i 30 år går vi nu in i nästa fas, nu får vi plocka fram blåstället, sa Lars Stjernkvist vid ceremonin.

Han varnade också för ett mångårigt byggkaos med "mycket bök och stök" under tiden Kardonbanan och Ostlänken skulle byggas. Samtidigt hoppades han på att det skulle ge kommunen flera nya jobb. 

Stöket har alla trafikanter på E4 norr om Norrköping upplevt de senaste månaderna, när tre nya järnvägsbroar byggts över motorvägen. Köerna har tidvis varit kilometerlånga. 

Det har ändå varit ett mindre problem i jämförelse med de problem man stött på vid markarbeten och järnvägsbygget på Malmölandet. Projektet har kantats av förseningar med skadeståndskrav som följd. Bland annat tvingades man riva en nybyggd bro som inte höll måttet. 

Målet har hela tiden varit att kunna koppla ihop den nya Kardonbanan med Södra stambanan under årets höstlovsvecka. Om inte det lyckades hade man fått vänta ytterligare ett par år – så komplicerad är logistiken kring järnväg.

undefined
Järnvägen över E4:a. I mitten är den gamla dubbelspåriga järnvägsbron som ska rivas om ett par veckor. Den ersätts av två broar med varsitt spår.

Den nya järnvägen för godstrafik sträcker sig från Åby över Malmölandet och Händelö till Pampushamnen. Kardonbanan ersätter den tidigare banan in till rangerbangården inne i Norrköping, som i sin tur ersätts av en ny godsbangård på Malmölandet. Den ska stå klar 2023.

Trafikverket och Norrköpings kommun delar på kostnaderna för banan. Den totala budgeten är satt till omkring 670 miljoner kronor.

– Just nu är det för tidigt att säga om vår ursprungliga budget enligt genomförandeavtalet med Norrköpings kommun kommer att hålla eller inte. Vi har en pågående dialog med våra leverantörer. Det kan komma att påverka de slutgiltiga utfallet för projektet, säger Youssef Hassib.

undefined
Enorma mängder jord och sprängsten har schaktats bort från Malmölandet. Massorna ska bland annat användas som utfyllnad i Yxbacken.

Sommaren 2019 var hela projektet tio månader försenat. Vitesförelägganden på miljontals kronor krävdes av en entreprenör, som satte in extra resurser. Projektledarna valde också att säga upp en del av avtalet med bolaget och låta byggnationen av en av broarna, liksom bortförandet av schaktmassorna, läggas ut på andra entreprenörer. 

Just schaktmassorna har ställt till extra bekymmer. Det räknades helt enkelt fel på mängden jord och bortsprängt berg. För kommunens del innebar det att budgeten sprack. Kommunens del av kostnaderna för markarbeten och järnväg beräknas just nu till 422 miljoner, närmare 60 miljoner mer än budgeterat. 

Trafikverket har för sin del räknat med kostnader på 418 miljoner kronor, enligt genomförandeavtalet.

Norrköpingspaketet

Kardonbanan är en del av det som kallas Norrköpingspaketet. Det är en satsning på infrastruktur till väg, järnväg och till sjöss. Tre av fyra projekt är nu klara. Väg 51 till Finspång har gjorts säkrare med en förbifart vid Svärtinge, Inseglingsrännan till hamnen har gjorts djupare och Kardonbanan är klar att tas i bruk om några månader. Återstår gör nya vägar mellan Malmölandet, Händelö och E4.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!