Här är det skidsäsong året runt. Att Alpinbutiken Norrköping har bra snurr på affärerna på vintern är lätt att förstå. Men att verksamheten rullar vidare med i snudd på störtloppshastighet även när försommaren står i full blom utanför butiksfönstret är desto mer överraskande.
– Det är åtminstone några paketerade skidor som ska iväg med bud varje dag. Just nu handlar det till stor del om tävlingsåkande ungdomar som börjar förbereda nästa säsong och vill ha nya skidor att åka på, säger Anna Pilipovic, 43, som driver Alpinbutiken Norrköping tillsammans med sin familj.
Redan för sju år sedan besökte vi Anna Pilipovic första gången. Då hade hon just dragit igång en mindre butik med begagnad alpinutrustning på Smedstugugatan. Den blev snabbt för liten.
– Allt började med att vi letade skidor och stavar till våra barn. Vi har alltid åkt mycket utför men när grabbarna var små växte de ur sin utrustning i stort sett varje säsong. Jag tänkte att det borde finnas fler barnfamiljer i samma situation som vi och som inte ville köpa nytt varje vinter. Därför öppnade jag butiken för att kunna sälja begagnade skidor, säger Anna Pilipovic.
Sedan dess har mycket hänt. Nu är det snabbt växande företaget inne på sin tredje lokal och flyttar till den fjärde till hösten. Omsättningen landade under fjolåret på cirka tio miljoner kronor, en ökning med 44 procent jämfört med 2021. Nu säljer Alpinbutiken Norrköping inte bara begagnat, utan även fabriksny utrustning samtidigt som man satsar på skidservice och uthyrning.
Och Anna Pilipovic själv har sagt upp sig som lärare på Kungsgårdsgymnasiet för att kunna satsa fullt ut på skidbutiken.
– Jag slutade i julas. Efter 17 år som lärare. För att satsa helhjärtat på familjeföretaget. När vi öppnade den första butiken vågade jag mig inte på någon jättesatsning. I flera år jobbade jag dubbelt, men till slut kände jag att det inte gick längre. Jag orkade inte och var tvungen att välja. Det går inte att vara på två ställen samtidigt, säger hon.
Ett svårt val?
– Verkligen. Det var många sömnlösa nätter innan jag hade bestämt mig. Hjärtat tickar ju för att hjälpa barnen i skolan också. Jag jobbade på handelsprogrammet på gymnasiesärskolan och i höstas flaggade kommunen för besparingar. Jag förstod vad som var på gång och vad som skulle hända även om det aldrig sades rakt ut. Sedan lades mitt program mycket riktigt ned från den 1 januari och det gjorde förstås valet mycket enklare. Men jag sakar läraryrket oerhört mycket. Jag har börjat smälta det nu.
Mitt uppe i allt rekommenderar ändå Anna Pilipovic alla att våga ta chansen och byta inriktning någon gång i livet.
– Man måste våga chansa. En förändring kan vara bra. Man lever bara en gång. Jag ville verkligen inte lämna företaget. Inte nu när vi har kommit så långt. Intresset för butiken har hela tiden har ökat. Däremot kan vi fortfarande växa i Norrköping. Bara 10–15 procent av kunderna kommer härifrån. Resten kommer utifrån plus att vi samarbetar med en del skidanläggningar, säger hon.
Anna Pilipovic satsar på att hålla ned priserna och att ha både nytt och begagnat i lager. Ett framgångsrecept, har det visat sig.
– Målet är att alla, framför allt barnfamiljerna, ska ha råd att åka skidor. Utrustningen måste inte kosta skjortan. Jag tror att vi kommer att växa mera i framtiden. Kanske med butiker även på andra orter.