Det är juli månad och det är stekande hett ute – i många hus och lägenheter är det riktigt varmt. Men i Thereses lägenhet är värmen kvävande. Det är som att kliva in i en bastu. Therese visar uppgivet runt.
– Jag ska snart gå och lägga mig, jag hoppas jag kan sova någonting, säger hon.
Intill oss står den fuktavvisande fläkten, som ska lufta ur de fuktskadade väggarna i lägenheten. Den låter och sprutar ur sig varmluft. När vi mäter värmen ligger den på över 30 grader.
Samtidigt som Therese arbetat natt på ett vårdboende under hela pandemin har hon och dottern tvingats leva i fuktskadorna, fläkten och plaströren i över sju månader.
Det var i augusti förra året som Therese och treåriga dottern Alice flyttade hit. Då hade Therese under en tid letat överallt efter en lägenhet och blev väldigt glad då en person från Rikshem hörde av sig efter hennes Facebookinlägg. Han erbjöd en helt nyrenoverad hyreslägenhet i sextiotalshuset på Ektorpsgatan.
– Lägenheten var liten, men fin. Så jag tog den.
Mannen som visade lägenheten berättade att renoveringen av fastigheten skulle pågå under en period, men att det snart skulle vara klart. Therese, som jobbar natt och studerar på dagarna, oroade sig för ljudnivån:
– Jag förklarade min livssituation, men han sa att det inte skulle vara några problem.
Redan första månaden insåg hon dock att störningarna från renoveringen var långt värre än vad som framkommit. El och vatten stängdes av och det dånade från bygget. Efter några månader fick hon också information om att en vattenskada drabbat huset. Den uppstod under ett kraftigt regn i samband med att en ny våning skulle byggas på och fuktskadorna tog sig hela vägen ned längs med ytterväggarna till första våningen där de bor.
I början av december revs delar av väggarna i lägenheten upp, täcktes med plast och en fläkt drogs in för att vädra ur fukten. Avfuktaren bullrade och sprutade ut varmluft – dygnet runt.
– Då sa de att det skulle vara tre till sex veckor och jag tänkte: Hur ska jag överleva det? säger Therese.
När de sex veckorna hade gått fick hon veta att det behövdes några veckor till. Sedan, några veckor till. När fläkten fortfarande stod kvar i maj hade hon slutligen fått nog och kontaktade Hyresgästföreningen.
– Det var ju dumt av mig att jag inte gjort det tidigare, men jag tänkte liksom att det är bara att bita ihop och genomlida det här tills det är klart.
Hyresgästföreningen har ännu inte hunnit ta sig an hennes ärende och hos Rikshem har hon inte fått något svar sedan 1 juni.
– Varje gång jag ringer kommer jag till växeln, som tar en felanmälan och sen hör jag ingenting.
När sommarvärmen kom blev Therese desperat och skrev ett inlägg på Facebook:
– Jag hoppades att någon från Rikshem skulle se det och höra av sig. Jag skrev på deras hemsida också. Men jag har inte hört något.
Facebookinlägget nådde dock NT, som kunde koppla det till det reportage vi gjorde på Ektorpsgatan i februari. Då berättade flera hyresgäster om de omfattande störningarna från renoveringarna och hur deras lägenheter blivit fuktskadade. Då svarade kommunikationschefen på Rikshem att "om man bor i en renovering kan det vara störande". Även om Therese kan ha viss förståelse för det tycker hon att störningarna varit långt ifrån acceptabla:
– Och man kanske inte ska göra sådana stora renoveringar med hyresgäster i huset?
Men det värsta, säger hon, är oron för dottern. Kan det finnas hälsofaror med att leva så pass länge i en fuktskadad lägenhet? Och varje natt vaknar Alice av fläkten.
– Jag har så dåligt samvete som förälder – jag är orolig för min dotter. Men det här är vårt hem, vi har ingen annanstans att ta vägen.
För lägenheten på 39 kvadratmeter betalar Therese sedan hyreshöjningen i maj 6 293 kronor i månaden (tidigare 6 195 kronor). Hon har hela tiden betalat full hyra – trots olägenheten, men enligt Hyresgästföreningen måste hyresgästen själv begära hyresreducering.
Har du gjort det?
– När jag äntligen fick tag på någon på Rikshem i juni gjorde jag det, men jag hade absolut gjort det tidigare om jag bara hade fått tag på dem.
– Samtidigt känner jag att det är deras ansvar att se till att deras hyresgäster har det bra. Vi hyr av dem och de har ansvar att se till lägenheterna är beboeliga.
Therese och Alice heter egentligen något annat.