Åklagaren: "De skulle ha väntat"

En person dog och arton skadades i den uppmärksammade tågolyckan för sex år sedan, nu är rättegången klar.– Bolaget hade kunnat förutse olyckan, säger kammaråklagare Jan Olof Andersson.

Frågorna som behandlats under rättegången är bland annat vem som bär ansvaret för olyckan och om den hade kunnat förutses.

Frågorna som behandlats under rättegången är bland annat vem som bär ansvaret för olyckan och om den hade kunnat förutses.

Foto: Magnus Andersson

Norrköping2016-06-22 14:00

Videon är inte längre tillgänglig

Ett skadestånd om fem miljoner kronor för grovt vållande till annans död och grovt vållande till personskada, det yrkar åklagaren på.

Olyckan inträffade på en av Sveriges hårdast trafikerade sträckor, det var en grävlastare som gled in i spåret intill och slet upp ena sidan på ett X2000-tåg som rusade genom Kimstad. Entreprenadföretaget Strukton Rail åtalades fem år senare för arbetsmiljöbrott.

LÄS MER: 18 personer skadade i tågolycka

LÄS MER: 24-åring kvinna avled efter olycka

Rättegången som pågått i en månad har handlat om vem som bär ansvaret för olyckan, och om olyckan kunnat förutspås.

– Man stoppar inte tågtrafiken så fort det kommer en entreprenör, utan de skulle ha väntat. Hade man inte kunnat komma upp på spåret den dagen så hade man fått vänta till nästa dag. Har det funnits problem med att fördriva arbetet på ett säkert sätt så ställer man inte folk på spåret. Företaget har ansvar för sin personal, säger Jan Olof Andersson.

LÄS MER: Säkerheten måste höjas

Advokat Jens Tillqvist har företrätt Strukton Rail.

– Vi har fått fram det vi ville och vi är tillfreds med vad personerna som hörts under målet har sagt. Nu ska domstolen ta ställning till viktiga frågor om arbetsmiljön i spårmiljö och riskbedömningarna i samband med arbetet, säger Jens Tillqvist.

Han är nöjd med rättegången och anser att den bild som kommit fram är att det tilltalade företaget arbetar säkert eller inte alls, huruvida de fälls eller inte vill han inte spekulera i.

Domen väntas den 8:e juli.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!