– Jag vill nog påstå att vi inte lägger något extra fokus utan det där ingår i vår vardagliga rutin vid kontroll av fordon när vi gör ett fordonsstopp, säger Thomas Jönsson, trafikpolis i Östergötland.
Fram till och med den 15 april är det tillåtet att använda dubbdäck oavsett väglag. Befaras det vinterväglag efter den 15 april är det tillåtet med att ha dubbdäcken kvar.
Ska du till exempel upp till fjällen har du rätt att använda dubbdäck även efter slutdatumet. Men annars måste de bort. Bötesbeloppet är 500 kronor.
Det klassiska aprilvädret innebär att temperaturen snabbt kan växla från vårgrader ner till nollan. Thomas Jönsson möter i sitt yrke de som säger att de inte vill ta bort dubbdäcken då de är oroliga för att det ska bli kallt och halt.
– Ja, och kan man befara vinterväglag så är det tillåtet att använda dubbdäck även efter det datumet. Då är det en bedömning för polismannen att titta på om det är en rimlig förklaring, kan vi förvänta oss att det ska bli så här. Ja, då är det inte straffbart, säger han.
– Men rapporterar man i det läget får det prövas om polismannen och bilisten inte har samma åsikt. Då får det prövas i nästa instans.
Säger en bilist att hen är på väg för att byta eller ska byta nästa dag har varje enskild polisman möjlighet att besluta om rapporteftergift (när en tillsägelse kan anses tillräcklig).
Får ni höra många sådana förklaringar. Att de ska byta eller att de ska upp till fjällen?
– Ja, fjällen händer givetvis då det fortfarande är lite skidsäsong uppåt. Och även det här att "jag har inte hunnit, de ligger hemma i garaget och verkstaden har inte tid".
Om man kommer fyra dagar efter datumet och säger att man ska byta i helgen, är det ett skäl till att få rapporteftergift?
– Det finns ju ett datum och det vet man ju om sedan långt innan. Det är något vi haft länge. Det är ett säkerhetskrav, och ett miljökrav med dubbdäcksdelen då det sliter hårt på vägarna och river upp partiklar. Så jag tycker man ska vara relativt strikt i bedömningen, säger trafikpolis Thomas Jönsson.