Nya MG en förklädd Rover
Stockholm (TT Spektra)
Egentligen har MG Rover Group bara en enda modern bil i sitt stall, Rover 75, som utvecklades under åren hos BMW.
Men för att tjäna in lite mer slantar på det bästa man har så vässar man nu motorn lite, styvar upp chassiet och smäller på fetare hjul -- och kallar den MG ZT.
Vem låter sig nu luras av detta? Rover-sexan på 2,5 liter har fått 15 extra hästar, som inte imponerar alltför mycket, och det är ju bara grillen och spoilern som skiljer den från Rover 75.
Sanningen är att det funkar. För det första är ju Rover 75 en snygg bil och MG-grillen framhäver de klassiska linjerna, som härstammar från 1950-talets Wolseley och MG. Faktum är att designen påminner mer om MG än om Rover. Historiskt sett har Rover nämligen aldrig haft de linjer som BMW gav modell 75.
Sportig vagn
Och chassiet med 18-tumshjul och hårdare fjädring fungerar utmärkt för den som vill ha en sportigare vagn än Rover, givetvis på bekostnad av en del komfort, och motorn känns tillräcklig trots att den är lite tunn i botten.
Detta i kombination med en lagom sträv växellåda och en distinkt styrning ger en riktigt rolig körupplevelse.
Fast man letar hela tiden efter en sjätte växel, för att slippa motorsurret.
Vi har testkört kombiversionen av MG ZT, som då heter ZT-T där sista bokstaven står för Touring. Det finns kombibilar som är lika roliga, men de är lätt räknade: BMW 325i Touring, Alfa 156 Sportwagon 2,5 och Ford Mondeo Kombi ST220 och den största svagheten hos MG ZT-T, jämförd med dessa, är priset.
Lite klent utrustad
Engelsmannen börjar bli lätt ålderstigen och är lite klent utrustad (antisladdsystem finns inte ens att köpa) men kostar ändå i nivå med en BMW. Framför allt är den nästan 47 000 kronor dyrare än systerbilen, Rover 75 Tourer 2,5 V6.
Hur många gamla MG-fans finns kvar som är beredda att betala så mycket mer för att få det klassiska emblemet från Morris Garage på sin bil?
Och om man nu verkligen vill ha en MG, ska man då köpa sig en kombi? Det känns inte helt rätt.
Dessutom är lastutrymmet inte särskilt praktiskt format och det blir heller inte helt plant när man fäller ryggstöden. Däremot finns det ett stort utrymme under golvet -- reservhjulet är nämligen bortrationaliserat.
Udda märke
Att spå något om andrahandsvärdet på ett så här udda märke är förstås svårt. Det beror nog på om man lyckas återskapa åtminstone en del av magin kring namnet MG. Vilket trots allt kanske kräver mer än en förklädd Rover ...