Att kunna styra är centralt för de flesta aktiviteter. Men särskilt viktigt är det då det gäller fordon och andra farkoster. Cykeln och andra tvåhjulingar har nästan ända sedan de dök upp på vägarna styrts med styrstång (och med lutning). Även om formen ändrats och förfinats så styr vi fortfarande sparkcyklar, cyklar, mopeder och motor- cyklar med en styrstång.
Men hur är det med bilen? Jo, de första bilarna hade också styrstång. Men ratten tog snabbt över och har helt dominerat som styrorgan för bilar under mer än hundra år. Man har sedan 50-talet byggt experimentbilar, som styrs med joystick (ett slags minispak som i datorspel). Men än så länge har ratten överlevt.
Nu är det inte bara själva styrorganet som änd-rats på våra farkoster. Det som nu börjar ske är en revolution i sättet att föra över förarens handlingar från styrorganet till farkosten. Ända tills på senare år har detta på bilar skett direkt och rent mekaniskt med stänger och kugghjul. Systemet har visserligen under åren moderniserats, först med krockvänligare utformning (den gamla rattstången blev ett dödligt spjut mot föraren vid kollisioner) och senare med hjälpsystem som till exempel styrservon som gör styrningen lättare för föraren. Men styrningen är fortfarande mekanisk. Mekanisk styrning är mycket pålitlig men tung, klumpig och svår att modifiera och förfina.
Flyget var först med att lämna den mekaniska styrningen till förmån för styrning "by wire", elektro- mekanisk styrning. Den här tekniken gör det möjligt att koppla in intelligenta system mellan ratten och hjulen, en styrning som varierar med fordonets hastighet eller som ger återkoppling till föraren beroende på hur halt det är.
Samma teknik kan naturligtvis användas för att på ett intelligentare sätt överföra förarens agerande från pedaler till bromsar, för att styra fjädring beroende på last och vägstandard, för att styra motorinställning beroende på belastning o s v. SKF har byggt en demonstrationsbil för att visa hur framtidens bil med genomgående elektromekaniska system kan komma att se ut. Men du lär inte kunna köpa en sådan bil förrän om fem till tio år. Och min gissning är att den fortfarande har ratt.