Jag har köpt en ny mc! Eller, tja, en gammal mc. Faktum är att alla inte ens håller med om att det är en motorcykel över huvud taget. Motorcyklar ska inte ha luftfjädring, stereo, farthållare och större bagageutrymme än en Nissan Micra. Den saknar dessutom mycket av det som brukar känneteckna en motorcykel. Den är inte särskilt snabb, den är definitivt inte smidig och väghållningen lämnar en del att önska, för att uttrycka sig milt. Men! Frun trivs på tronen med rygg- och armstöd som ersatt den så kallade bönpallen.
Mot gokartbanan
För att lära känna hojen rullar jag ut till gokartbanan Raceland i Norrköping där Sveriges Motorcyklister Östergötland håller en av sommarens "knixkurser". Efter en besiktning av mig och hojen, där jag får nedslag på att gasen inte riktigt vill återgå till tomgång, och lite mekande för att fixa det får jag rulla ut på gokartbanan med dess snäva svängar och korta raksträckor.
Jag åker med grön väst i den lugna gruppen. I första passet går det lugnt och försiktigt medan jag känner på hojen i de tvära och ständigt växlande kurvorna. Det flyter på förvånansvärt bra och inget skrapar i. Plötsligt är passet slut och det är dags att rulla in i depån för att få lite återkoppling från instruktörerna.
Trots att inget skrapat i har det varit nära, säger instruktörerna, som legat bakom och tittat på min körning. Ska jag kunna köra fortare i kurvorna måste jag jobba mer med att flytta kroppsvikten. Jag kan inte luta mer, för då kommer något ta i.
Inför nästa pass ska vi i lugna gruppen tänka på att lyfta blicken och titta igenom kurvorna. Instruktören Mikael Eriksson lovar att periferiseendet klarar av att hålla reda på var vi är. Vi ska fokusera på vart vi ska.
450 kilo bångstyrighet
Jag har ett litet ess i rockärmen. Med en knapptryckning ställer jag luftfjädringen i det hårdaste läget, både fram och bak. Nu jobbar fjädringen bättre mot de 450 kilo som gör sitt bästa för att motarbeta mig när jag försöker få den motorvägsanpassade milslukaren att svänga. Jag vill gärna se var jag har hojen som är längre och bredare än jag är van vid. Men motvilligt lyfter jag blicken och litar på att instruktörerna vet vad de pratar om.
Efter andra passet står det klart att luftfjädringen gör sitt jobb. Hojen går stabilare och trots att jag kört lite fortare nu är det inget som hotar att ta i. Inför pass tre pratar vi om gaskontroll genom kurvan. Ett jämt gaspådrag gör att hojen blir stabilare och håller sitt spår i svängen. Lyft blicken, jämt gaspådrag. Instruktionerna går som ett mantra genom huvudet. De korta varven gör att samma kurva kommer gång på gång och jag kan finslipa tekniken och köra lite bättre varje varv.
Till sista passet lägger instruktörerna på kroppsförflyttning. Lyft blicken, jämnt gaspådrag, flytta kroppen dit jag ska. Med kroppsvikten får vi hojarna dit vi vill. Tempot i gruppen har ökat stadigt utan att någon verkar tycka att det känns jobbigt eller hetsigt. Snarare tvärtom, det är idel leenden när hjälmarna åker av efter körpassen.
Min sadel tillåter inte särskilt mycket förflyttning av rumpan, men jag jobbar med att flytta överkroppen istället. Kroppen ska följa blicken och vi gör rörelser som till en början känns överdrivna. När jag märker skillnad i hur motorcykeln beter sig känns rörelserna allt mer naturliga.
En helt ny hoj
Jag har fått en ny motorcykel! Från en bångstyrig hoj till en hjälpsam kamrat som trycker på ut ur kurvorna och ställer upp på hyss som inte direkt förknippas med avslappnad lyxtouring. Men det är ju faktiskt samma hoj. Vi har bara lärt känna varandra lite bättre.
Att träna på bana är inte bara för raceputtar med tighta skinnställ och högljudda avgassystem. Jag tror att vi alla har något att lära, oavsett om man tog körkortet för trettio år sedan eller igår. För att utvecklas som förare måste man tänja lite på gränserna, och då ökar banmiljön marginalerna. Här finns inga träd att krocka med, inga bilar som inte ser dig och rådjur, älgar och uttrar vågar sig inte hit. Att man sedan träffar andra med samma intresse och har vanvettigt roligt medan man lär sig får väl ses som en ren bonus.